PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl

Autor: wnp.pl (WGK)
12-05-2016 14:30
IBM: moc kwantowego komputera w chmurze

Paul Hudson /Flickr, licencja CC BY 2.0

Naukowcy z firmy IBM udostępnili moce obliczeniowe stworzonego przez nich procesora kwantowego poprzez poprzez platformę IBM Cloud, dostępną z komputerów stacjonarnych i urządzeń mobilnych. Według ekspertów amerykańskiej firmy przyszłość komputerów idzie w stronę wyposażenia ich w procesory kwantowe, które mają potencjał rozwiązania zagadnień technicznych, dziś niedostępnych dla superkomputerów.

Platforma chmurowa, oferująca dostęp do „kwantowej mocy obliczeniowej”, nazwana IBM Quantum Experience, pozwoli użytkownikom na formułowanie i testowanie algorytmów, pracę z pojedynczymi kubitami (bitami kwantowymi – to odpowiednik klasycznego bita, najmniejsza i niepodzielna jednostka informacji kwantowej, która nie przyjmuje wyłącznie stanów 0 i 1), a także na zapoznanie się z instrukcjami i symulacjami pokazującymi, jakie korzyści może przynieść wykorzystanie procesorów kwantowych.
Procesor IBM jest złożony z pięciu nadprzewodnikowych kubitów i znajduje się w centrum IBM Research w Nowym Jorku. Jest to najbardziej zaawansowany system, który w przyszłości może doprowadzić do skonstruowania uniwersalnego komputera kwantowego – urządzenia, które byłoby zdolne wykonać dowolne zadanie znacznie szybciej, niż dostępne dziś maszyny.

Uniwersalne komputery kwantowe dziś nie istnieją, ale specjaliści z IBM są zdania, że średniej wielkości maszyna tego typu, wykorzystująca 50-100 kubitów, może powstać w ciągu następnej dekady. Procesor kwantowy, zbudowany z ok. 50 kubitów, byłby w stanie przewyższyć mocą obliczeniową najlepsze z dzisiejszych superkomputerów.

– Komputery kwantowe będą zupełnie inne, niż te dzisiejsze – nie tylko będą wyglądać inaczej, ale przede wszystkim zmienią się ich możliwości – mówi Piotr Pietrzak, CTO IBM na Polskę i kraje bałtyckie. – To nowy rozdział w pracach nad wykorzystaniem kwantowej mocy obliczeniowej, a poprzez udostępnienie jej za pośrednictwem chmury i IBM Quantum Experience - umożliwienie dostępu dla naukowców i badaczy, dzięki czemu, mamy nadzieję odkryć kolejne zastosowania tej technologii przyszłości, już dziś – dodaje.

Komputery kwantowe są kolejnym krokiem przybliżającym ludzkość do przełomowych odkryć choćby w dziedzinie tworzenia nowych leków, zastosowania materiałów przemysłowych czy sztucznej inteligencji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL