PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

IDC: kryzys uderza w rynek telefonów komórkowych

Autor: PAP
05-02-2009 14:00

W IV kwartale 2008 r. na świecie sprzedano 289 mln telefonów komórkowych. Rynek odczuł skutki kryzysu, bo to o 12,6 proc. mniej niż w IV kw. 2007 r. (330,8 mln) - uważają analitycy firmy IDC.

Mimo słabszych wyników w ostatnim kwartale ub.r., w całym 2008 roku rynek zanotował 3,5 proc. wzrost - sprzedano 1,18 mld telefonów w porównaniu do 1,14 mld w 2007 r.
Zdaniem analityka IDC Ramona Llamasa, na słabe wyniki sektora pod koniec roku wpływ miał przede wszystkim niski popyt, a także niestabilność rynku i ograniczone możliwości kredytowe producentów. "Pierwsza połowa 2009 r. będzie wyzwaniem dla producentów i dystrybutorów telefonów komórkowych. Rynek telefonów komórkowych może nie wyjść na prostą aż do końca 2009 r." - ocenił.

Rynek rozwijał się jednak nierówno, a najlepiej radziły sobie na nim telefony typu smartphone. Ten segment wzrósł o 22,5 proc., w porównaniu do 2007 r. W USA i regionie EMEA (Europa, Afryka, Środkowych Wschód) wzrósł odpowiednio o 70,1 proc. i 25 proc.

Wśród producentów najwięcej telefonów komórkowych w IV kw. sprzedała Nokia - 113,1 mln sztuk, jednak to o 15 proc. mniej, niż w IV kw. 2007 r. Jak podało IDC, by zmniejszyć straty Nokia zdecydowała się na zwolnienia, a w trudnych czasach nie zaprzestała inwestować w badania - w rozwój internetu w "komórkach" i inne usługi - mapy, muzykę, informacje i gry.

Na drugim miejscu znalazł się Samsung. Firma sprzedała 52,8 mln sztuk i zanotowała wzrost sprzedaży o 14,1 proc. Pomimo światowego kryzysu, popyt na produkty firmy był duży, a Samsung inwestował m.in. w rozwój urządzeń wyposażonych w dotykowe ekrany i aparaty fotograficzne.

Na trzecim miejscu w IV kw. znalazł się LG Electronics. Pomimo dobrych wyników - 25,7 mln sprzedanych sztuk i wzrost o 8,4 proc. w porównaniu do IV kw. 2007 r. - firma gorzej radziła sobie na rynkach państw rozwiniętych. W 2009 r. planuje jednak wprowadzić na rynek 10 nowych modeli.

Kolejny producent - Sony Ericsson - sprzedał 24,2 mln sztuk. Zanotował 21,4 proc. spadek w porównaniu do IV kw. 2007 r. i spadł na czwarte miejsce. Zdaniem ekspertów, wpłynęła na to niższa rentowność firmy z powodu trwającej restrukturyzacji. Mimo słabych wyników, firma inwestuje w rozwój swoich produktów, m.in. w usługi muzyczne i graficzne.

Pierwszą piątkę producentów zamknęła Motorola - 19,2 mln sztuk i 53 proc. spadek udziału w rynku. Na słabe wyniki firmy wpływ miał nie tylko światowy kryzys, ale także restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Motorola zamierza skoncentrować swoje wysiłki na średniej i wysokiej klasy urządzeniach i oferować je na rynkach obu Amerykach oraz Chin.

W całym 2008 r. Nokia sprzedała 468,4 mln telefonów komórkowych, Samsung - 196,7 mln, LG Electronics - 100,7 mln, Motorola - 100,1 mln, Sony Ericsson - 96,6 mln, a inni producenci 218,5 mln.

IDC jest jedną z największych firm zajmujących się badaniem rynku teleinformatycznego. Firma działa w 90 krajach i zatrudnia 900 analityków, którzy dostarczają informacji i analiz nt. rozwoju poszczególnych sektorów rynku

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 827 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP