Innowacja się opłaca

Innowacja się opłaca
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pierwsze zyski z działalności badawczo-rozwojowej pojawiają się średnio po 2,57 roku od wdrożenia wyników - wynika z raportu opracowanego przez firmę doradczą PwC i Narodowego Centrum badań i Rozwoju. Nic dziwnego, że czterech na pięciu przedsiębiorców deklaruje wzrost wydatków na działalność badawczo-rozwojową w ciągu najbliższych 1-2 lat.

Okazuje się, że przedsiębiorstwa mają apetyt na ryzyko - mówiła Magdalena Jabłońska z PwC prezentując raport podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. I Nie jest to jedynie ryzykanctwo, ale czysta kalkulacja. Badania dowodzą, że inwestycje w działalność badawczo-rozwojową się po prostu opłacają.

Badaniu poddane wprawdzie tylko firmy aktywne w działalności badawczo-rozwojowej, ale taki dobór próby pozwolił ocenić nie tylko intencje przedsiębiorców, ale i efekty dotychczasowych działań. A są one co najmniej zachęcające.

32 proc. ankietowanych przedsiębiorców zadeklarowało, że pierwsze zyski osiągnęły już po roku od wdrożenia efektów prac badawczo-rozwojowych. Prawie dwóch na trzech przedsiębiorców osiągnęło takie zyski w ciągu dwóch lat. Średni okres oczekiwania na pierwsze zyski to 2,57 roku. Co ciekawe przychody z działalności B+R najszybciej rosły w grupie małych i średnich przedsiębiorstw - od 2008 roku wzrost wyniósł 50 proc. Autorzy raportu zwracają również uwagę, że udział przychodów generowanych na wynikach z B+R w przychodach całkowitych jest coraz większy i w 2014 wyniósł 16,62 proc - aż o 7 pkt. proc. niż w 2008 roku.

Wciąż jednak gro wydatków na działalność badawczo-rozwojową ponoszą duże firmy - poniosły one 63 proc. wszystkich kosztów zadeklarowanych przez respondentów. W sumie duże firmy wydają prawie 2,5 raza więcej niż średnie i 8 razy więcej niż mali i mikro przedsiębiorcy. I te wydatki będą rosły, bo - jak widać z raportu - to opłacalny biznes. Dlatego aż 60 proc. przedsiębiorców zakłada zwiększenie wydatków na B+R w krótkim i średnim okresie. 48 proc. respondentów zakłada wzrost wydatków w przedziale do 25 proc. w okresie 1-2 lat.

Nadzieje na to zwiększa rozpoczynająca się właśnie nowa unijna perspektywa budżetowa, by wydatki na badania i rozwój wydają się być dość ściśle związane z unijnymi dotacjami. Autorzy raportu zauważają, że po systematycznym wzroście wydatków w latach 2010-13 w 2014 wydatki na B+R nieznacznie spadły - o 4 proc. Zdaniem autorów raportu może to wynikać z wstrzymywania części projektów przez przedsiębiorców w oczekiwaniu na nowe rozdanie dotacji.

Właśnie dotacje to dla przedsiębiorców największy motywator (oprócz oczywiście spodziewanych zysków) do podjęcia działalności badawczo-rozwojowej - wskazywało na ten czynnik 28 proc. ankietowanych przedsiębiorców. Nie dziwi zatem, że co trzeci przedsiębiorca wskazuję na potrzebę zmian w prawie podatkowym.

Z przeprowadzonego badania dość wyraźnie wynika, że przedsiębiorcy traktują prace badawczo-rozwojowe jako źródło tworzenia nowych produktów. Aż 41 proc. wprowadzanych na rynek w 2014 roku produktów, było wynikiem prac B+R.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!