Innowacje: pomysł to za mało

Innowacje: pomysł to za mało
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sam pomysł to za mało, by mówić o innowacjach. Liczy się rynek i sprzedaż, a przede wszystkim otwarty na zmiany styl przywództwa, zarządzanie ryzykiem i... porażką.

W debacie „Klimat dla innowacji” zorganizowanej w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach brali udział przedstawiciele firm, które zbudowały swoją pozycję na wynalazkach i nowych technologiach, menedżerowie korporacji stawiających na innowacje oraz ci, którzy tworzą instytucjonalny „ekosystem” innowacji.

– Możemy trwać i się rozwijać tylko wówczas, gdy wprowadzamy na rynek nowe leki – podkreślił Erik Plas, prezes zarządu MSD Polska, firmy związanej z globalną korporacją działającą od ponad stu lat w branży farmaceutycznej. – Ale naszym podstawowym zadaniem jest obecnie szukanie sposobów na takie porozumienie się z administracją rządową, by leki ratujące życie mogły trafiać do pacjentów. Kluczowa dla nas kwestia, to to, czy rząd „kupuje innowacje”, czy udaje nam się przekonać decydentów o tym, że zdrowie pracowników to inwestycja, a nie wydatek.

MSD walczy o rynek w trudnym, konkurencyjnym otoczeniu jednocześnie inwestując w badania i rozwój – także w Polsce, do czego przekonuje firmę dobre zaplecze naukowe i infrastruktura.

Przykład MSD potwierdził jedną z tez debaty mówiącą, że innowacyjność „niejedno ma imię”, a indywidualny dla każdej firmy model jej rozwijania wiąże się z działaniem wielu zewnętrznych i wewnętrznych czynników. Wśród uwarunkowań wewnętrznych podkreślano przełomową rolę aktywnego przywództwa w firmie.

– Chodzi o takiego przywódcę, który utożsamia się ze zmianą, a nie ze strukturą, który stymuluje pracowników do ciągłego kwestionowania tego, co jest; który sam ryzykuje – opisywał Tomasz Gigol, wiceprezes zarządu ARP Venture, inwestora tzw. II rundy, angażującego się w młode kreatywne firmy, by uwiarygodnić je wobec potencjalnych partnerów i rynku.

Grzegorz Błażewicz, który po latach pracy w korporacji, stworzył Salesmanago Marketing Automation, podkreślał rolę myślenia potrzebami rynku w innowacyjności. Nie krył też, w czym wspierali go obecni na sali przedsiębiorcy, krytycznego stosunku do roli instytucji mających wspierać innowacyjność. Jego zdaniem urzędnicy bywają „odklejeni od rzeczywistości”, nie rozumieją biznesu, a struktury oferujące wsparcie finansowe nie akceptują np. tzw. piwotowania, czyli ciągłych zmian decyzji charakterystycznych dla start-upów.

– Dziś jestem wdzięczny urzędnikom, którzy odrzucili nasz projekt – wspominał Błażewicz. – Także dzięki nim stworzyliśmy jeden z najszybciej rozwijających się start-upów technologicznych w Europie. Skoncentrowaliśmy się na sprzedaży oprogramowania, dynamicznie reagując na wciąż nowe potrzeby i oczekiwania rynku.  I robiliśmy wszystko... inaczej niż w korpo. I to zadziałało!

– Przywództwo jest ważne na starcie, pozwala rozwijać innowacje, ale sukcesu nie będzie, jeśli nie słuchamy rynku, jeśli odrywamy się od odbiorcy – zgodził się z Błażewiczem Erik Plas, przedstawiciel, przypomnijmy, wielkiej korporacji.

 Przekonanie, że wystarczy wykreować i wyprodukować nowość, okazuje się często przyczyną rynkowej porażki innowatorów. – Moje pytania do młodego przedsiębiorcy dotyczą zwykle sprzedaży, klienta, miejsca na rynku – podkreślał Tomasz Gigol.

Idee rzeczywiście zmieniają świat, zgadzali się dyskutanci w konkluzjach sesji, jednak tylko pod warunkiem, ze zostaną wdrożone. Ważne jest akceptacja ryzyka i wnioski wyciągane z porażek.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Innowacje: pomysł to za mało

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!