XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Innowacje sposobem na kryzys

Innowacje sposobem na kryzys
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W warunkach spowolnienia gospodarczego, w pierwszej połowie br. tylko 17 proc. badanych przedsiębiorstw osiągnęło wzrost sprzedaży. Jednak wśród firm innowacyjnych było to aż 48 proc.

Co więcej odsetek przedsiębiorstw, w których sprzedaż spadła, był wyższy w pierwszej grupie (54 proc.) niż w drugiej (37 proc.).

To są najważniejsze dane z analizy, jaką przeprowadziły wspólnie BRE Bank oraz PKPP Lewiatan, przy wsparciu Dun&Breadstreet. Analizowano 374 przedsiębiorstwa, które w ub.roku uczestniczyły w badaniu nad innowacyjnością polskiej gospodarki; odpowiedzi udzieliły 82 z nich.

- Inwestycje w innowacje pozwalają firmom na taką poprawę oferty rynkowej, że nawet w okresie kryzysu ich pozycja konkurencyjna wzmacnia się – podkreślił Przemysław Gdański, wiceprezes BRE Banku.

Taka jest też opinia samych zainteresowanych. Ponad 80 proc. przedsiębiorstw innowacyjnych stwierdziło, że ich inwestycje dokonane w latach 2007-2008 w innowacje procesowe, produktowe, marketingowe i organizacyjne mają pozytywny wpływ na ich dzisiejszą sytuację. Dzięki nim poprawiła się ich pozycja konkurencyjna na rynku (61 proc. odpowiedzi) oraz wzrosła jakość produktów i usług (41 proc.), dzięki czemu z kolei mogą oferować lepsze produkty i usługi po porównywalnej do konkurencji cenie, co pozwala na wzrost liczby klientów (29 proc. firm).

Te pozytywne doświadczenia są z pewnością głównym powodem, dla których ankietowane firmy innowacyjne w relatywnie niewielkim stopniu ograniczyły inwestycje w innowacje w tym roku. Blisko połowa firm innowacyjnych planuje też inwestycje w innowacje także w przyszłym roku.

- Dowodzi to, że innowacyjność dla wielu przedsiębiorstw stała się procesem, a nie jednorazową zmianą – podkreślił Przemysław Gdański. - Większość innowatorów planuje też szersze otwarcie się na zmiany organizacyjne oraz innowacje marketingowe, które mogą wzmóc efekt innowacyjności produktowej i procesowej.

Badanie wykazało, że problemem dla innowatorów jest dostęp do finansowania. Szczególnie w okresie osłabienia gospodarczego, inwestycje te są finansowane aż w 87 proc. z własnych środków, bowiem z kredytu bankowego korzysta 39 proc. (wynik nie sumuje się do 100, bo można było udzielić kilka odpowiedzi). Rośnie natomiast znaczenie środków europejskich (co czwarta firma wskazuje na to źródło finansowania).

Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z Lewiatana przypomniała, że firm innowacyjnych jest jednak w Polsce ciągle mało, a co istotne – ich odsetek zmniejszył się. Z sondażu wynika, że w latach 2006-2008 innowacje procesowe i produktowe wprowadziło 21,3 proc. przedsiębiorstw, podczas gdy w okresie 2004-2006 – 23,2 proc. Pozytywną tendencją jest wzrost nakładów na te innowacje.

- Badanie pokazuje, że ważną rolę w poprawie innowacyjności mogą spełnić przyjazne firmom rozwiązania prawne i fiskalne – powiedziała ekspert Lewiatana.

Aż 46 proc. ankietowanych uznało za najbardziej pożądane ulgi w podatkach związane z wdrażaniem innowacji, 34 proc. - uproszczenia w dostępie do funduszy strukturalnych, a 32 proc. w dostępie do kredytów na preferencyjnych warunkach na wprowadzenie działań innowacyjnych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Innowacje sposobem na kryzys

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!