W warunkach spowolnienia gospodarczego, w pierwszej połowie br. tylko 17 proc. badanych przedsiębiorstw osiągnęło wzrost sprzedaży. Jednak wśród firm innowacyjnych było to aż 48 proc.
To są najważniejsze dane z analizy, jaką przeprowadziły wspólnie BRE Bank oraz PKPP Lewiatan, przy wsparciu Dun&Breadstreet. Analizowano 374 przedsiębiorstwa, które w ub.roku uczestniczyły w badaniu nad innowacyjnością polskiej gospodarki; odpowiedzi udzieliły 82 z nich.
- Inwestycje w innowacje pozwalają firmom na taką poprawę oferty rynkowej, że nawet w okresie kryzysu ich pozycja konkurencyjna wzmacnia się – podkreślił Przemysław Gdański, wiceprezes BRE Banku.
Taka jest też opinia samych zainteresowanych. Ponad 80 proc. przedsiębiorstw innowacyjnych stwierdziło, że ich inwestycje dokonane w latach 2007-2008 w innowacje procesowe, produktowe, marketingowe i organizacyjne mają pozytywny wpływ na ich dzisiejszą sytuację. Dzięki nim poprawiła się ich pozycja konkurencyjna na rynku (61 proc. odpowiedzi) oraz wzrosła jakość produktów i usług (41 proc.), dzięki czemu z kolei mogą oferować lepsze produkty i usługi po porównywalnej do konkurencji cenie, co pozwala na wzrost liczby klientów (29 proc. firm).
Te pozytywne doświadczenia są z pewnością głównym powodem, dla których ankietowane firmy innowacyjne w relatywnie niewielkim stopniu ograniczyły inwestycje w innowacje w tym roku. Blisko połowa firm innowacyjnych planuje też inwestycje w innowacje także w przyszłym roku.
- Dowodzi to, że innowacyjność dla wielu przedsiębiorstw stała się procesem, a nie jednorazową zmianą – podkreślił Przemysław Gdański. - Większość innowatorów planuje też szersze otwarcie się na zmiany organizacyjne oraz innowacje marketingowe, które mogą wzmóc efekt innowacyjności produktowej i procesowej.
Badanie wykazało, że problemem dla innowatorów jest dostęp do finansowania. Szczególnie w okresie osłabienia gospodarczego, inwestycje te są finansowane aż w 87 proc. z własnych środków, bowiem z kredytu bankowego korzysta 39 proc. (wynik nie sumuje się do 100, bo można było udzielić kilka odpowiedzi). Rośnie natomiast znaczenie środków europejskich (co czwarta firma wskazuje na to źródło finansowania).
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z Lewiatana przypomniała, że firm innowacyjnych jest jednak w Polsce ciągle mało, a co istotne – ich odsetek zmniejszył się. Z sondażu wynika, że w latach 2006-2008 innowacje procesowe i produktowe wprowadziło 21,3 proc. przedsiębiorstw, podczas gdy w okresie 2004-2006 – 23,2 proc. Pozytywną tendencją jest wzrost nakładów na te innowacje.
- Badanie pokazuje, że ważną rolę w poprawie innowacyjności mogą spełnić przyjazne firmom rozwiązania prawne i fiskalne – powiedziała ekspert Lewiatana.
Aż 46 proc. ankietowanych uznało za najbardziej pożądane ulgi w podatkach związane z wdrażaniem innowacji, 34 proc. - uproszczenia w dostępie do funduszy strukturalnych, a 32 proc. w dostępie do kredytów na preferencyjnych warunkach na wprowadzenie działań innowacyjnych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Innowacje sposobem na kryzys