Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Innowacyjność: sprostać szybkim zmianom

Autor: wnp.pl (WGK)
30-08-2013 13:57
Innowacyjność: sprostać szybkim zmianom
Fot. Fotolia

O potrzebie innowacyjności i dorównania kroku zmianom na rynku mówi w rozmowie z wnp.pl Rafał Mrówka, prezes CC Poland Plus, jednego z sześciu węzłów KIC InnoEnergy w Europie.

Innowacje, innowacyjność, nowe technologie - te frazy odmienia się dzisiaj przez wszystkie przypadki. Przez lata nikt się nie przejmował takimi zagadnieniami, więc może obejdziemy się bez tego nowatorstwa?
- Tak naprawdę nigdy się nie obywaliśmy bez innowacji, zawsze były potrzebne i zawsze przynosiły korzyści. Kraje dysponujące największym potencjałem badawczym, potrafiące przekuć wyniki naukowe na rozwiązania praktyczne osiągały przewagę nad innymi. Na przełomie XIX i XX wieku Europa była niekwestionowanym liderem technologicznym, w połowie XX w. środek ciężkości przesunął się do Ameryki Północnej, a dziś podobny proces dotyczy Azji - przede wszystkim Chin i Korei Południowej.

Europa została w tyle?

- Zdecydowanie. Dlatego nie powinniśmy się zastanawiać czy europejskie firmy mają być innowacyjne, ale jak bardzo powinny być innowacyjne by sprostać światowej konkurencji i nie wypaść z rynku, na którym zmiany zachodzą coraz szybciej.

Mamy coraz więcej nowości pojawiających się na rynku coraz szybciej…

- Tak, zmienia się czas adaptacji innowacji, czyli okres od opracowania i wdrożenia wynalazku do jego rozpowszechnienia. O powszechności możemy mówić jeżeli większość populacji światowej uzyska dostęp do wynalazku czy nowego produktu. Na przykład od czasu wynalezienia samochodu do chwili kiedy 70-80 proc. mieszkańców naszej planety może z niego skorzystać minęło 120 lat. Telefon, telewizor, czy kuchenka mikrofalowa potrzebowały tego czasu mniej. Na Internet czy telefonie komórkową wystarczyło kilkanaście lat, a Facebook i smartfony podbiły świat w ciągu kilku lat.

Co właściwie z tego wynika dla biznesu?

- To, że dziś kwestie innowacyjności to nie problemy zwrotu z inwestycji po latach, tylko kwestia tempa reakcji na zmiany. To problem, kto z nowymi produktami zostanie na rynku przy tak szybkiej adaptacji nowości przez społeczeństwa.

Jak w takim razie powinien działać biznes?

- Firmy nie mają wyjścia - muszą być adaptacyjne, czyli najszybciej reagować na zmiany. Nie muszą być ani wielkie, ani potężne. Nie muszą nawet być szalenie kreatywne. Mogą być zupełnie przeciętne, ale muszą umieć reagować na zmieniające się potrzeby klientów i wychodzić im naprzeciw.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP