PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Innowacyjność to synonim konkurencyjności

Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
07-04-2015 10:11
Innowacyjność to synonim konkurencyjności

Należy potraktować innowacyjność nie jak kaprys czy modę, ale jako wymóg wzmocnienia konkurencyjnej pozycji na rynku - mówi Paweł Tynel, partner EY

Fot. Mat. pras.

Jak zwiększyć innowacyjność polskiej gospodarki - poszukiwanie odpowiedzi na to pytanie będzie jednym z wiodących wątków Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. - Innowacji nie robi się dlatego, że to modne, żeby się popisać, tylko po to, by je skomercjalizować - podkreśla w rozmowie z wnp.pl jeden z uczestników kongresu Paweł Tynel, partner EY.

Co zrobić, żeby być liderem innowacyjności
- Przede wszystkim trzeba spróbować. Należy potraktować innowacyjność nie jak kaprys czy modę, ale jako wymóg wzmocnienia konkurencyjnej pozycji na rynku. Aby tego dokonać trzeba być gotowym na inwestycje w rzeczy, których nie widać, które niekoniecznie przyniosą szybki wzrost z inwestycji. Bez tego nasza pozycja, zarówno w skali makro - całej gospodarki, jak i skali mikro - przedsiębiorstw będzie słabła. Nie będzie to zapaść, ale już raczej stagnacja, znacznie wolniejszy wzrost, na pewno nie na skalę naszych aspiracji.

A te są mocno rozbudzone - przypomnijmy, że przez ostatnie 25 lat gospodarka zaliczyła imponujący skok rozwojowy. Nasze PKB w przeliczeniu na głowę mieszkańca w stosunku do średniej w Unii Europejskiej wzrosło z 50 do niemal 70 proc. To znakomite tempo. Ale nie utrzymamy go, jeśli nie znajdziemy nowych form konkurencyjności, już nie tylko po stronie kosztów. Innowacyjność jest do tego kluczem.

Co jest główną bariera innowacyjności w Polsce- mentalność, przyzwyczajenia, brak kapitału?

- Po trosze wszystkie te czynniki maja wpływ na nie najlepszą pozycję w Polski w rankingach innowacyjności. Myślę jednak, że główną rolę odgrywa niechęć do ryzyka, a innowacje zawsze wiążą się z ryzykiem. Dominuje przekonanie, że lepiej przetrwać. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich firm. Popatrzmy na to co zrobili liderzy branży automoitive w okresie kryzysu. Gdy inne branże cięły koszty, ograniczały działalność, ten sektor wybrał ucieczkę do przodu i mimo znacznego spadku zamówień zwiększył inwestycje w nowe technologie, przede wszystkim na działalność badawczo rozwojową. I są już efekty.

Wprawdzie nie wszyscy mogą sobie na to pozwolić, ale to pokazuje właściwy kierunek - nastawienie na rozwój, na zmianę, nawet jeśli podejmowane działania nie znajdują natychmiastowego pozytywnego odzwierciedlenia w bilansie. Ale prędzej czy później przyniosą.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 355 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

579 093 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP