PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Innowacje

Airbus drukuje tytanowe części A350

Autor: wnp.pl (DM)
14-09-2017 21:44
Airbus drukuje tytanowe części A350

Dla Airbusa model A350 ma strategiczne znaczenie.

Fot.mat.pras.

Po raz pierwszy w historii, seryjny, duży samolot pasażerski otrzymał część z tytanu wyprodukowaną w technice 3D. Jeżeli takie rozwiązanie wdrożone zostałoby na szeroką skalę, oznaczałoby to prawdziwą rewolucję w biznesie lotniczym.

  • Druk 3D może oznaczać dla Airbusa spore oszczędności. 
  • Po raz pierwszy wydrukowano element z tytanu.
  • Koncern wykorzystuje to marketingowo.
Nowy element to tytanowy wspornik zainstalowany na pylonie, szerokokadłubowej maszyny A350.

Jak tłumaczy Airbus: jest to pierwszy krok w kierunku wykorzystania bardziej skomplikowanych części wydrukowanych w 3D, które będą instalowane w produkowanych seryjnie samolotach.

Precyzyjniej wyjaśniając część została zbudowana w technologii warstwowego wytwarzania addytywnego (ALM) – znanej również jako druk 3D. W wytwarzaniu addytywnym produkt „rośnie” z drobno zmielonego materiału, na przykład tytanu, aluminium lub plastiku, poprzez stopniowe nakładanie wielu cienkich warstw, co pozwala wytwarzać skomplikowane komponenty bezpośrednio na podstawie projektów CAD.

I właśnie to ostatnie wyjaśni,a dlaczego biznes lotniczy jest tak bardzo zainteresowany drukiem 3D. Zresztą drukowane części ma także amerykański Boeing.

Dlaczego koncerny lotnicze tak liczą na nową technologię? Należy pamiętać, że samolot to niezwykle skomplikowany wyrób. Dość powiedzieć, że na przykład największa maszyna A380 zbudowana jest z około 2,5 mln części. Ogromną większość trzeba dowieść od dostawców (w przypadku tej maszyny około 4 tys.). Wszystko to powoduje ogromne wyzwania natury logistycznej i duże koszty. Dla koncernów dobrym rozwiązaniem byłoby zlokalizowanie produkcji w jednym miejscu. Z różnych względów nie jest to możliwe. Jednak wykorzystanie druku 3D mogłoby być przynajmniej w części rozwiązaniem niektórych z tych problemów.

Co ciekawe wykorzystanie przez Airbusa części wydrukowanej w 3D do produkcji seryjnej maszyny to kolejny krok, w stosowaniu tej nowoczesnej technologii.

Części wydrukowane w 3D latają już bowiem w niektórych testowych samolotach Airbus A320neo i A350 XWB. Są to m.in. metalowe wsporniki kabiny i rury spustowe.

Na koniec jeszcze jedna kwestia. Dlaczego koncern zdecydował się wykorzystać drukowany element w modelu A350?

To najnowszy model samolotu europejskiego koncernu. Airbus reklamuje tą szerokokadłubową maszynę jako ultranowoczesną. Wykorzystanie druku 3D przy produkcji wpisuje się doskonale w działania marketingowe.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

740 413 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP