PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Innowacje

Konkurencyjność jest ważniejsza od innowacyjności

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
25-09-2017 11:26 |  aktualizacja: 25-09-2017 12:19
Konkurencyjność jest ważniejsza od innowacyjności

We wprowadzaniu innowacji najważniejsza jest ich skuteczność - uważa Marek Dźwigaj

Innowacje nie powinny być wprowadzane odgórnymi zarządzeniami, a wszelkie podejmowane działania muszą być przede wszystkim skuteczne - przekonuje Marek Dźwigaj, wiceprezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.

  • Innowacje nie mogą być celem samym w sobie, przesłaniającym realia biznesowe.
  • Ważniejsza jest poprawa konkurencyjności i osiąganie biznesowych celów za ich pomocą.
  • Przy ocenie projektów kluczowe powinny być wzrost sprzedaży, zysków lub zatrudnienia.
- W sektorze prywatnym sprawa jest prosta: dysponenci kapitału chcą więcej zarobić, między innymi za pomocą wprowadzenia bardziej innowacyjnych produktów czy usług, więc sami podejmują decyzję w tej sprawie, mają ku temu odpowiednie narzędzia i ponoszą ryzyko. W sektorze publicznym to nieco bardziej skomplikowane, bo innowacje z natury wiążą się z pewnym ryzykiem, którego ponoszenie jest tu trudniejsze - mówi Marek Dźwigaj.

Jego zdaniem to trudny temat, bo środki publiczne na innowacje trafiają do sektora prywatnego, co wymaga odpowiedniej selekcji przy wyłanianiu konkretnych celów i przedsięwzięć. Oczywiście podejmuje się próby wprowadzania zobiektywizowanych metod oceny i tzw. bezpieczników, ale nie zawsze jest to spójne i może się zdarzyć, że niektóre działania nie będą skuteczne.

- W Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka było na przykład działanie skierowane na e-usługi. Poszły na ten cel duże pieniądze, współfinansowano mnóstwo projektów, ale ostatecznie okazało się, że bardzo niewiele z tych przedsięwzięć odniosło sukces rynkowy - podaje przykład wiceprezes PFRR.

Dlaczego? W jego ocenie bariery i wspomniane wyżej bezpieczniki spowodowały ograniczenia dla tych pomysłów i wypaczyły naturalny proces biznesowy.

- Dlatego punktem wyjścia powinien być właśnie efekt biznesowy. Aktualnie realizujemy własny projekt, na który pieniądze pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa podlaskiego, w modelu małych grantów dla firm z obszaru Polski Wschodniej, w kwocie do 100 tys. zł. Mówimy potencjalnym beneficjentom tak: jeżeli chcesz się rozwijać i masz pomysł jak to zrobić, to ten rozwój musi być poparty konkretnymi wskaźnikami, takimi jak wzrost sprzedaży, zysku lub zatrudniania - wyjaśnia ekspert. Jak przekonuje, chodzi o pomysły na przedsięwzięcia dążące do realizacji tych celów, a nie na innowacje jako takie. Natomiast jeżeli drogą do realizacji zakładanych celów będzie innowacja, przedsięwzięcie idealnie pasuje do modelu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

740 413 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP