PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Innowacje

Konkurencyjność jest ważniejsza od innowacyjności

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
25-09-2017 11:26 |  aktualizacja: 25-09-2017 12:19
Konkurencyjność jest ważniejsza od innowacyjności

We wprowadzaniu innowacji najważniejsza jest ich skuteczność - uważa Marek Dźwigaj

Innowacje nie powinny być wprowadzane odgórnymi zarządzeniami, a wszelkie podejmowane działania muszą być przede wszystkim skuteczne - przekonuje Marek Dźwigaj, wiceprezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.

  • Innowacje nie mogą być celem samym w sobie, przesłaniającym realia biznesowe.
  • Ważniejsza jest poprawa konkurencyjności i osiąganie biznesowych celów za ich pomocą.
  • Przy ocenie projektów kluczowe powinny być wzrost sprzedaży, zysków lub zatrudnienia.
- W sektorze prywatnym sprawa jest prosta: dysponenci kapitału chcą więcej zarobić, między innymi za pomocą wprowadzenia bardziej innowacyjnych produktów czy usług, więc sami podejmują decyzję w tej sprawie, mają ku temu odpowiednie narzędzia i ponoszą ryzyko. W sektorze publicznym to nieco bardziej skomplikowane, bo innowacje z natury wiążą się z pewnym ryzykiem, którego ponoszenie jest tu trudniejsze - mówi Marek Dźwigaj.

Jego zdaniem to trudny temat, bo środki publiczne na innowacje trafiają do sektora prywatnego, co wymaga odpowiedniej selekcji przy wyłanianiu konkretnych celów i przedsięwzięć. Oczywiście podejmuje się próby wprowadzania zobiektywizowanych metod oceny i tzw. bezpieczników, ale nie zawsze jest to spójne i może się zdarzyć, że niektóre działania nie będą skuteczne.

- W Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka było na przykład działanie skierowane na e-usługi. Poszły na ten cel duże pieniądze, współfinansowano mnóstwo projektów, ale ostatecznie okazało się, że bardzo niewiele z tych przedsięwzięć odniosło sukces rynkowy - podaje przykład wiceprezes PFRR.

Dlaczego? W jego ocenie bariery i wspomniane wyżej bezpieczniki spowodowały ograniczenia dla tych pomysłów i wypaczyły naturalny proces biznesowy.

- Dlatego punktem wyjścia powinien być właśnie efekt biznesowy. Aktualnie realizujemy własny projekt, na który pieniądze pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa podlaskiego, w modelu małych grantów dla firm z obszaru Polski Wschodniej, w kwocie do 100 tys. zł. Mówimy potencjalnym beneficjentom tak: jeżeli chcesz się rozwijać i masz pomysł jak to zrobić, to ten rozwój musi być poparty konkretnymi wskaźnikami, takimi jak wzrost sprzedaży, zysku lub zatrudniania - wyjaśnia ekspert. Jak przekonuje, chodzi o pomysły na przedsięwzięcia dążące do realizacji tych celów, a nie na innowacje jako takie. Natomiast jeżeli drogą do realizacji zakładanych celów będzie innowacja, przedsięwzięcie idealnie pasuje do modelu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


29 291 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

586 860 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.