PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Innowacje

Nowa fabryka Volkswagena - w rytmie H. Forda

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
08-03-2017 11:02
Nowa fabryka Volkswagena - w rytmie H. Forda
Fot. mat. pras. Volkswagen

Taśmową produkcję samochodów wymyślił nieco ponad sto lat temu Henry Ford. Zdziwiłby się, gdyby zobaczył, na jaki poziom wywindowały ją współczesne zakłady motoryzacyjne, takie jak fabryka crafterów we Wrześni.

Pierwsze auto wyprodukowano we Wrześni w marcu ubiegłego roku. W listopadzie z taśmy zjechał samochód numer 1000. Fabryka pracuje jeszcze na jedną zmianę, ale planuje się uruchomienie kolejnych. Stopniowo liczba produkowanych tam aut będzie rosła, aby docelowo osiągnąć poziom 100 tys. samochodów rocznie. Pomoże w tym system zarządzania produkcją, który wykorzystuje w praktyce ideę Internetu Rzeczy (IoT) i pokazuje, co to takiego Przemysł 4.0.
Nowy Ford T, amerykańska legenda początków motoryzacji, zjeżdżał z taśmy co trzy minuty. Z fabryki Volkswagena we Wrześni, gdy ta będzie już pracowała na trzy zmiany, nowy samochód ma wyjeżdżać co 2 minuty. Niewielka różnica? Tak się tylko wydaje...

Forda T składano z kilku tysięcy części, craftera - z kilkudziesięciu tysięcy. Ford dysponował jedną platformą, jednym silnikiem i tylko ledwie kilkoma wersjami nadwozia. Dla najnowszego samochodu dostawczego Volkswagena zaprojektowano całą gamę rodzajów zabudowy o różnej długości i wysokości, trzy wersje napędu – na przednią, tylną oraz obie osi, kilka silników i skrzyń biegów. W sumie ponad 60 podstawowych kombinacji. A gdy dodać do tego jeszcze wiele możliwych wariantów wyposażenia i kolorystyki wnętrza, liczba mutacji craftera zwiększy się wprost lawinowo. A wszystkie montowane są na tej samej, poruszającej się ze stałą prędkością, linii montażowej.

Problem z ogarnięciem wszystkich niuansów organizacji produkcji w fabryce we Wrześni miałby nie tylko Henry Ford. Dla menedżerów i inżynierów z Volkswagena też była ona swoistym wyzwaniem.

Starsze modele niemieckiego „dostawczaka” są efektem współpracy Volkswagena i Daimlera. Były produkowane w zakładach tego drugiego koncernu. Najnowszy natomiast został już całkowicie skonstruowany w Wolfsburgu. Uruchomienie jego produkcji wymagało zbudowania całkiem nowej fabryki. Nawiasem mówiąc - pierwszej takiej w strukturze Volkswagena, bo w tych już istniejących montuje się tylko auta osobowe oraz vany - od craftera znacznie mniejsze i skromniej od niego wyposażane.  

Wszystko w ruchu

Zlecenie na dostarczenie i uruchomienie kompletnej linii montażowej największego samochodu dostawczego Volkswagena otrzymał Siemens. Zaprojektowana przez niego linia obejmuje cały cykl produkcyjny: od lakierowania karoserii, aż po moment, w którym gotowy pojazd na własnych kołach odjeżdża na fabryczny parking.    

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 343 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

794 350 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP