PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Inteligentne Systemy Transportu trzeba wdrażać inteligentnie

Autor: wnp.pl (DC)
09-10-2013 05:33
Inteligentne Systemy Transportu trzeba wdrażać inteligentnie
fot. Fotolia

W dużych miastach w Polsce przetargi na wdrożenia Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) już się odbyły lub właśnie trwają. Zdarzają się przypadki, że wdrażane ITS nie przynoszą jednak korzyści miastu i jego mieszkańcom – mówi Jarosław Kowalski, dyrektor Departamentu Planowania Usług w PKP Informatyce.

- Wdrażanie inteligentnych rozwiązań w miastach można podzielić na kilka etapów. Pierwszym z nich są tak zwane Inteligentne Systemy Transportowe (ITS), czyli zaawansowane systemy teleinformatyczne i telematyczne, wspierające różne funkcje i generujące wartość dodaną dla obywateli – mówi Jarosław Kowalski, dyrektor Departamentu Planowania Usług w PKP Informatyce.
Jak wyjaśnia: rozwój miasta zaczyna się od wdrażania podstawowych, dedykowanych rozwiązań, jak np. systemy zmiany świateł, systemy parkingowe czy automaty biletowe. Są to narzędzia, które realizują jeden, konkretny cel. Kolejnym etapem są ITS-y, które łączą wiele technologii oraz wiedzę dotyczącą zarządzania transportem.

Jarosław Kowalski podkreśla, że nieodłącznym elementem wdrożeń ITS-ów jest potrzeba wygenerowania wartości dodanej, którą może być np. obniżenie kosztów działalności, usprawnienie zarządzania ruchem, zwiększenie przepustowości i bezpieczeństwa. Następnie przechodzimy do inteligentnych miast, czyli rozwiązań znacznie szerszych, łączących podstawowe funkcje związane z funkcjonowaniem miasta z takimi elementami jak np. satysfakcja jego mieszkańców. Przykładem takiego rozwiązania mogą być karty obsługujące usługi administracji publicznej, posiadające również funkcje komunikacyjne i płatnicze.

- Najważniejsze jest to, że następuje interakcja decyzyjna – mamy systemy inteligentne, dzięki którym wspieramy funkcje związane z funkcjonowaniem miast i usługi publiczne. Dzięki temu, że ten proces jest ciągły, miasto może podejmować pewne decyzje w trybie rzeczywistym, np. na zasadzie połączenia wszystkich źródeł informacji i podejmowania decyzji na bardziej kompletnych informacjach – dodaje Jarosław Kowalski.

Przykładem takich rozwiązań jest system zarządzania kryzysowego, który łączy wiele systemów, od monitoringu, poprzez zarządzanie transportem, po systemy informacji pasażerskiej i wymiany informacji pojazd infrastruktura (zmiana tras pojazdów komunikacji publicznej).

Jeśli uda się umiejętnie skomunikować różne systemy, to będzie można skutecznie reagować na sytuacje kryzysowe. Jeżeli gdzieś jest korek, to tak można skonfigurować rozwiązania, żeby odpowiednio sterować światłami lub pokierować samochody inną drogą. Jeżeli w danym miejscu jest jakaś impreza masowa, to tak można przygotować informację pasażerską, transport oraz inne usługi, żeby taka impreza nie sparaliżowała miasta.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP