XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Internet głównym narzędziem samorządowej kampanii wyborczej w Portugalii

Internet głównym narzędziem samorządowej kampanii wyborczej w Portugalii
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Internet stał się głównym narzędziem agitacji przed niedzielnymi wyborami samorządowymi w Portugalii. Do rzadkości należeli kandydaci bez własnej strony internetowej, konta na portalu społecznościowym, czy spotu reklamowego pokazywanego w sieci.

Siły internetu w kampanii przed niedzielnymi wyborami samorządowymi nie zbagatelizowała Państwowa Komisja Wyborcza w Lizbonie. Na początku września zakazała ona korzystania z Facebooka wszystkim kandydatom do samorządu na dwa dni przed wyborami.

Jak wyjaśniła w komunikacie komisja, decyzja o zakazie korzystania z popularnej witryny społecznościowej podyktowana została dużym prawdopodobieństwem zakłócenia 48-godzinnej ciszy wyborczej.

"Istnieje domniemanie, że wielu kandydatów do samorządu będzie szukać poparcia w czasie trwania ciszy wyborczej na własnych profilach. Każda aktywność na tych stronach może służyć nielegalnemu wydłużeniu czasu swojej kampanii" - wyjaśnił przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej Fernando Costa Soares.

Do częstszego korzystania z witryn w sieci przyczyniła się sama Państwowa Komisja Wyborcza, która w sierpniu br. zakazała stosowania podczas kampanii rozmów telefonicznych z potencjalnymi wyborcami, wysyłania smsów oraz maili.

Instytucja czuwająca nad wyborami zakazała też stacjom telewizyjnym i radiowym dyskryminacji komitetów w swoich programach, zobowiązując do przydzielenia nie tylko identycznego czasu antenowego, ale również medialnej obsługi wszystkich organizowanych przez kandydatów wydarzeń. W takich warunkach większość portugalskich kanałów zrezygnowało z prezentowania programów komitetów wyborczych.

Blisko 100 kandydatom w niedzielnych wyborach z pomocą przyszły telewizje kablowe, które odpłatnie udostępniły po jednym ze swoich kanałów. Dużemu popytowi na tą formę marketingu wśród kandydatów nie towarzyszyło jednak duże zainteresowanie widzów. Żaden z prywatnych kanałów wyborczych nie znalazł się wśród 100 najczęściej oglądanych w Portugalii stacji telewizyjnych.

Eksperci przypominają, że na popularności internetu zaważyły też względy finansowe.

"Zamieszczanie spotów reklamowych na witrynach w sieci jest najtańszą formą promowania swojej osoby. W dobie panującego w kraju kryzysu tylko nielicznych stać na zakup powierzchni na billboardach, czy wydruk dużej ilości plakatów i ulotek. Ostentacja w wydatkach na kampanię może mieć efekt odwrotny od zamierzonego" - przestrzega specjalista ds. marketingu politycznego Rodrigo Moita de Deus. Ekspert podczas tegorocznej kampanii wyborczej doradzał dziewięciu kandydatom.

Choć portugalskie media poświęcały w tym roku zdecydowanie mniej czasu antenowego kampanii do wyborów samorządowych, to ich uwadze nie umknęły oryginalne filmy zamieszczane przez kandydatów w internecie. Rekordy popularności bił spot Manuela Almeidy z Portugalskiej Partii Pracy (PTP), ubiegającego się o fotel burmistrza Vila Nova de Gaia. Kandydat na opublikowanym przez siebie na YouTube filmie zapowiedział, że po wyborczym zwycięstwie powoła w mieście oddziały ninja do walki ze zorganizowaną przestępczością.

"Liczę na wasz głos w tej walce. Chodzi o dobro wspólne. Obiecuję, że jeśli nie wygram wyborów samorządowych w tym roku, to wystartuję w najbliższym wyścigu o fotel prezydenta kraju", zapewnia na swoim spocie ekscentryczny kandydat.

Jak oszacował Rodrigo Moita de Deus najwięcej kandydatów w niedzielnych wyborach samorządowych w Portugalii skorzystało podczas kampanii z konta na Facebooku lub zamieszczenia spotów reklamowych na YouTube. "Osób startujących w wyborach, które nie wykorzystały żadnego z tych narzędzi, jest jak na lekarstwo" - odnotował portugalski ekspert ds. marketingu politycznego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Internet głównym narzędziem samorządowej kampanii wyborczej w Portugalii

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!