PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Internet rzeczy wpływa na polskie firmy

Autor: wnp.pl (WGK)
15-05-2015 20:50
Internet rzeczy wpływa na polskie firmy
fot. Fotolia

W najbliższych trzech latach internet rzeczy wpłynie na strategię biznesową polskich firm. Taką opinię wyraziło niemal dwie trzecie z 900 menedżerów i specjalistów IT z największych polskich firm i instytucji publicznych ankietowanych przez Cisco.

Pozytywny wpływ internetu rzeczy (Internet of Things) i internetu wszechrzeczy (Internet of Everything – połączenie nie tylko przedmiotów, ale także ludzi, danych i procesów) na biznes już teraz jest odczuwalny globalnie w takich branżach jak produkcja przemysłowa, energetyka, transport/logistyka czy handel detaliczny.
Cisco szacuje, że potencjał korzyści z internetu wszechrzeczy w samym tylko sektorze produkcji przemysłowej, jakie w ciągu najbliższych 10 lat firmy na całym świecie mogą osiągnąć dzięki np. zaawansowanej analityce i automatyzacji, wynosi 220 miliardów dolarów. Z kolei w transporcie i logistyce szacowane korzyści wynoszą globalnie 24 miliardy dolarów i mogą być osiągnięte np. dzięki usprawnieniu śledzenia i utrzymania floty czy nowym usługom, możliwym dzięki wykorzystaniu internetu wszechrzeczy.

Jeśli chodzi o sektory polskiej gospodarki, które najbardziej odczują wpływ internetu rzeczy, to zdaniem ankietowanych będą to transport i logistyka (37 proc.), produkcja przemysłowa (33 proc.) i handel detaliczny (33 proc.). Polscy specjaliści i menedżerowie spodziewają się, że internet rzeczy wpłynie na sektor usług finansowych (27 proc.) oraz sektor publiczny, w tym na rozwój inteligentnych miast (31 proc.).

Na rozwój internetu rzeczy składa się kilka ważnych zjawisk. Trendami, które zdaniem ankietowanych przez Cisco specjalistów i menedżerów IT będą najistotniejsze dla ich firmowych strategii w obszarze internetu rzeczy będą mobilność (42 proc.), cloud computing (35 proc.) i big data (31 proc.). Ankietowani zwracają też uwagę na konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa rozwiązań tworzących internet rzeczy (41 proc.). Badanie Cisco zidentyfikowało jednocześnie największe przeszkody w korzystaniu przez polskie firmy z możliwości oferowanych przez internet rzeczy. Są nimi kwestie budżetowe (21 proc.), brak wizji i niedostrzeganie znaczenia internetu rzeczy dla biznesu (20 proc.) oraz brak wiedzy czym jest internet rzeczy i jak może wpłynąć na firmę (15 proc.).

– Big data, chmura obliczeniowa, mobilność czy konieczność zapewnienia bezpieczeństwa danych i infrastruktury to trendy, które w coraz większym stopniu kształtują rzeczywistość biznesową polskich firm. Jednocześnie stanowią one podstawę internetu rzeczy, który jak pokazują liczne analizy i przykłady z innych krajów przekłada się na konkretne korzyści biznesowe. Nasze badanie pokazuje, że polscy menedżerowie i specjaliści IT w coraz większym stopniu dostrzegają ten potencjał, co daje nadzieję na przyspieszenie rozwoju w tym obszarze i realizację konkretnych projektów w najbliższych latach – podsumowuje Dariusz Fabiszewski.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP