XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Internet wkracza do telewizorów

Internet wkracza do telewizorów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

To właśnie na berlińskich targach IFA ponad 60 lat temu Willy Brandt, były kanclerz Niemiec, włączył pierwszy na świecie kolorowy telewizor.

Jedno od 1967 r. nie zmieniło się w branży elektroniki użytkowej - wciąż to telewizory grają tu pierwsze skrzypce. I w tym segmencie dochodzi do najostrzejszych spięć między producentami - pisze "Gazeta Wyborcza".

Nic dziwnego, bo według szacunków firmy badawczej Gfk, w tym roku na całym świecie rozejdzie się ponad 100 mln telewizorów LCD (wzrost o prawie 30 proc.).

- Dzisiejszy rynek LCD to tylko wierzchołek góry lodowej - mówi Toshiyuki Tajima, szef europejskiego Sharp Electronics. - Co najmniej sto milionów gospodarstw domowych w Europie nie wymieniło telewizorów kineskopowych na nowe. To ogromny potencjał - dodaje.

Chrapkę na duże pieniądze z telewizorów ma Sony, które wynajęło największą halę w Berlinie. Howard Stringer, szef japońskiego koncernu twierdzi, że jego koncern do 2010 r. chce zdetronizować koreańskiego Samsunga, za którym dotąd zostawał daleko w tyle.

Przed świąteczną gorączką w sklepach producenci chcą zdążyć z ultra-smukłymi odbiornikami - Sony pokazało LCD o grubości 9,9 mm. Sharp i Panasonic odchudzili telewizory do ok. 2,5 cm.

Na przyszły rok Sony zapowiada europejską premierę telewizorów OLED (ekrany mają po kilka milimetrów, a obraz żywsze kolory). Na razie inżynierowie borykają się z problemem skali: komercyjna wersja OLED ma ekran o przekątnej ledwie 11 cali.

Tegoroczna IFA udowodniła, że coraz więcej producentów myśli o mariażu telewizorów z internetem. Samsung ogłosił współpracę z Yahoo - chce, by widzowie mogli na ekranach korzystać z miniaplikacji wykonujących z reguły jedną funkcję (za pomocą pilota będzie można np. licytować na aukcjach, przeczytać wiadomości, sprawdzić kurs akcji czy prognozę pogody). Gruszek w popiele nie zasypia Panasonic - w przyszłym roku do sklepów mają trafić telewizory z systemem VieraCast. Ich użytkownicy będą mogli ściągać materiały m.in EuroSportu, Bloomberga i Google (filmy z YouTube i zdjęcia z serwisu Picasa).

LG swoje plazmy i LCD wyposaży za to w łącze Bluetooth - dzięki temu będzie można przesyłać np. zdjęcia z komórki bezpośrednio do telewizora lub korzystać z bezprzewodowych słuchawek.

Na stoisku Philipsa można było obejrzeć kilka ekranów, od ledwie ośmiocalowych do 52-calowego telewizora z technologią WOWvx. Philips serwował na nich trójwymiarowe obrazy, bez konieczności zakładania specjalnych okularów. - To idealne rozwiązanie do kampanii reklamowych czy komputerowych gier - przekonywał przedstawiciel spółki. I rzeczywiście, gra "Assassin's Creed" wyglądała imponująco w 3D, za to próby dłuższego wpatrywania się w film przyprawiały o zawrót głowy. W dodatku obraz był trójwymiarowy, tylko jeśli patrzyło się, stojąc dokładnie na wprost ekranu.

W branży komputerowej zapanowała za to moda na netbooki - miniaturowe, tanie laptopy. Zaczęło się od tajwańskiego Asusa, który w czerwcu ub.r. pokazał Eee PC. W Berlinie do grona producentów minilaptopów dołączył Fujitsu Siemens z Amilo Mini i LG z X110. Europejski debiut niewielkiego Wind U100 zapowiedziała też mniej znana spółka MSI.

Niespodzianką na berlińskich targach było pojawienie się sprzętów AGD. Nie zwykłych lodówek czy odkurzaczy, ale urządzeń naszpikowanych elektroniką, czujnikami i możliwością połączenia z internetem (np. pokazywano pralkę, którą można uruchomić, wysyłając odpowiednie polecenie przez internet lub lodówkę z ekranem LCD).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Internet wkracza do telewizorów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!