XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Internet zwalnia w Polsce

Internet zwalnia w Polsce
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Miażdżący raport Brukseli o rozwoju telekomunikacji w naszym kraju. Pod względem dostępu do szybkiego Internetu w krajach UE gorzej jest tylko w Bułgarii - ma go co 12. Polak.

Miażdżący raport Brukseli o rozwoju telekomunikacji w naszym kraju. Pod względem dostępu do szybkiego Internetu w krajach UE gorzej jest tylko w Bułgarii - ma go co 12. Polak.

Jak donosi korespondentka "Rzeczpospolitej" z Brukseli, nasz kraj jest w ogonie Unii Europejskiej, jeśli chodzi o dostęp do Internetu szerokopasmowego umożliwiającego szybkie i efektywne korzystanie z sieci. Według raportu Komisji Europejskiej, który zostanie przedstawiony we środę w Brukseli, tylko 8,4 proc. mieszkańców Polski ma dostęp do tego typu usługi. Gorsza od nas jest jedynie Bułgaria.

W analizie, która została udostępniona "Rz", eksperci Komisji zwracają uwagę na ciągle dominujący udział operatora zasiedziałego, czyli TP SA. Kontroluje on 58,6 proc. szybkich łączy internetowych, znacznie powyżej średniej dla byłych monopolistów w innych krajach UE (36 proc.). Jeszcze gorzej jest w telefonii stacjonarnej, gdzie do TP należy aż 98,7 proc. linii (średnia w UE to 86,5 proc.).

Na tym tle jako rynek bardzo konkurencyjny jawi się telefonia komórkowa. Wskaźnik jego nasycenia wynosi 97 proc., o 6 pkt proc. lepiej niż rok wcześniej (wg GUS wskaźnik ten wynosi jednak 105 proc.). Przeciętnie w UE wynosi on 112 proc. Czyli na jednego mieszkańca przypada 1,12 karty SIM. W Polsce KE zwraca uwagę na rosnące inwestycje operatorów komórkowych oraz spadające ceny połączeń. W raporcie zauważono też nowe usługi, np. możliwość dokonywania płatności za pośrednictwem komórki.

Ważnym osiągnięciem ostatniego roku, z punktu widzenia użytkowników, jest także otwarcie 16 regionalnych oddziałów Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Tam konsumenci mogą zgłaszać pytania i skargi - wyjaśnia "Rz".

Problemem jest ciągle przenoszenie numeru. Jeśli klient chce zmienić operatora i zachować swój stary numer, to musi na to czekać osiem dni w przypadku telefonu komórkowego i od 14 do 30 dni w przypadku stacjonarnego. Tymczasem Komisja w listopadzie 2007 r. zaproponowała europejski termin dla takiej usługi - jeden dzień.

Negatywną cechą jest także brak dostosowania do unijnego prawa. Przed unijnym sądem jest w związku z tym aż siedem spraw przeciw Polsce. Jednak po ostatniej wizycie w naszym kraju komisarz Viviane Reding podkreślała, że trwają rozmowy z rządem o rozwiązaniu większości tych spraw, zanim dojdzie do sądowego wyroku - przypomniała "Rzeczpospolita".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Internet zwalnia w Polsce

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!