PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Inwestycje w centra usług - niezagrożone

Autor: wnp.pl (off)
17-04-2009 13:53

Ani kryzys, ani tańsza konkurencja azjatycka nie są w stanie zagrozić inwestycjom w centra usług (BPO, ITO) w Polsce. Naszym atutem są młodzi ludzie umiejący pracować według europejskich standardów. Nie można jednak lekceważyć ani konkurencji, ani własnych słabości...

W kraju działa już około 300 różnego typu centrów usług - od najprostszych call center po ośrodki outsourcingowe świadczące złożone usługi dla biznesu. Centra zatrudniają 55 tys. osób. Najwięcej z nich zlokalizowanych jest w stolicy (45 proc.) i skupia się na działalności w branży IT. Poza Warszawą firmy wybierają Łódź i Kraków, a zwykle w drugiej kolejności Poznań i Wrocław. Rośnie zainteresowanie Górnym Śląskiem. Jednocześnie zmienia się charakter inwestycji.
- Zamiast prostych w obsłudze centrów transakcyjnych coraz częściej lokalizują się u nas projekty zaawansowane, związane z nowymi technologiami - zauważył Robert Seges z Polska Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych w trakcie sesji „Centra usług opartych na wiedzy” zorganizowanej w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. - Firmom zależy na obsłudze w standardach europejskich przez co możemy skutecznie konkurować np. z Indiami mimo wyższych kosztów pracy. Cieszy też fakt, że inwestorzy szukają nowych lokalizacji - poza Warszawą czy Krakowem.

Czas recesji nie zagrozi nowym inwestycjom tego typu - zgodzili się paneliści. Przeciwnie, gorszy dla gospodarki okres niejednokrotnie przyspiesza decyzje o redukcji kosztów.

- Koszty pracy w hossie rosły bardzo szybko - przypomniał Jacek Jędrszczyk z Ernst&Young. - Teraz klientom zależy na redukcji kosztów, a to przecież główny cel, dla którego powstają centra BPO.

Polskim atutem są przede wszystkim wykształcone młode kadry. W każdym z największych ośrodków politechnicznych (Wrocław, Górny Śląsk) kształci się w tej chwili tylko w dziedzinach związanych z IT 10-15 tys. studentów. Chłonność nowej branży jest jednak ogromna - katowickie centrum usług Capgemini Polska, jak poinformował Przemysław Siuda, menedżer centrum, urosło w półtora roku od zera do 600 zatrudnionych.

- Młodzi ludzie poznają najnowsze procedury zarządzania, pracują w nowoczesnym otoczeniu, używają języków obcych - takimi argumentami Anna Sieńko, dyrektor IBM Polska, odpierała zarzut, że praca w centrach ogranicza perspektywy absolwentom.

Dla Bruno Bouqueta, dyrektora w Steria Polska (BPO w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej) kluczem rekrutacyjnym jest mieszanka umiejętności IT i językowych. W tej ostatniej dziedzinie polscy absolwenci mają jednak spore braki.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP