Jeżeli jakąś sprawę da się załatwić elektronicznie, podmioty publiczne będą musiały przygotować odpowiednie elektroniczne wzory pism i formularze. Przygotowana właśnie ustawa zrównuje drogę elektroniczną z papierową w korespondencji z urzędem.
W piątek Sejm zaakceptował poprawki Senatu. Teraz ustawa trafi do prezydenta. Ustawa wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia (za wyjątkiem poszczególnych przepisów). Jest ona kolejnym etapem budowania e-administracji, która ma efektywne świadczyć usług obywatelom i przedsiębiorcom.
Zmiana ma objąć cały pakiet rozwiązań prawnych, w tym rozwiązania dotyczące postępowania administracyjnego i sądowo-adminisatracyjnego. Dzięki temu załatwianie spraw urzędowych ma być prostsze.
Ustawa ma ułatwić obywatelom korzystanie z profilu zaufanego, czyli darmowego podpisu elektronicznego do kontaktu z administracją.
Taki profil zakłada się na platformie ePUAP, która staje się obecnie centrum e-usług publicznych. Jednak aby można się było profilem posługiwać, trzeba go najpierw potwierdzić, co oznacza jedną wizytę w urzędzie. Dla wielu osób jest to sporym utrudnieniem. Dzięki projektowanej ustawie sieć takich miejsc, gdzie można potwierdzić profil zaufany, zostanie rozszerzona m. in. o operatora pocztowego (teraz to Poczta Polska), banki czy instytucje kredytowe .
Rozwój e-usług zależy od tego, jak wiele z nich pojawi się na ePUAP. Ustawa poszerzy grono instytucji, które będą mogły kontaktować się z obywatelami za pośrednictwem e-PUAP: im więcej będzie takich usług, tym bardziej potrzebny będzie profil zaufany.
Trzeba też pamiętać, że większość usług publicznych świadczą w naszym kraju samorządy. Udostępniają one swoje usługi na ePUAP, robią to różnie, dlatego w budowaniu e-administracji i ułatwianiu obywatelom korzystania z niej tak ważne jest tworzenie dobrych standardów i wzorców.
Już dziś jednak w wielu miejscach można drogą elektroniczną - oprócz składania pism ogólnych - np. dopisać się do spisu wyborców, złożyć skargę lub wniosek, złożyć deklarację śmieciową, wniosek o rejestrację pojazdu sprowadzonego z zagranicy, poprosić o odpis akt stanu cywilnego, zmienić adres do korespondencji lub zamieszkania, itp. Itd.
Chodzi o to, by tych usług było coraz więcej i by - w miarę możliwości - były świadczone obywatelom w podobny sposób.
Ustawa ułatwi też korespondencję elektroniczną nakładając na urzędy obowiązek posługiwania się e-skrzynkami podawczymi w jednolitym standardzie (dziś skrzynki bywają różne, nie ma gwarancji, że przyjmą każde pismo podpisane cyfrowo).
Dla obywatela oznacza to łatwość korzystania z tej formy kontaktu z urzędami - skrzynki w każdym urzędzie mają działać na podobnej zasadzie i przyjmować każde podpisane cyfrowo pismo. Więcej czytaj w serwisie: www.portalsamorzadowy.pl
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Jak radzić sobie z e-administracją?