Jak wybrać dostawcę rozwiązań chmurowych?

Jak wybrać dostawcę rozwiązań chmurowych?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

- Kluczem jest wybór zaufanego dostawcy - radzi Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej, Interactive Intelligence. - Chmura jest bardzo atrakcyjnym rynkiem i firmy specjalizujące się w tej dziedzinie pojawiają się jak grzyby po deszczu.

Jak upewnić się, czy partner jest w stanie spełnić obietnice najwyższej jakości dostarczanej usługi?

- Dostawca, który poważnie podchodzi do kwestii bezpieczeństwa danych, powinien zapewnić w pełni zwirtualizowane rozwiązanie chmurowe w architekturze multi-instant - przekonuje nasz rozmówca. - Umożliwia ona tworzenie na serwerze systemowym odrębnej instancji dla każdego odbiorcy usługi, co obniża koszty współpracy oraz zwiększa bezpieczeństwo przechowywania danych

W mniej zaawansowanej technologicznie architekturze multi-tenant pojedynczy system jest wykorzystywany przez wiele firm. Taka struktura rodzi problemy integracyjne i administracyjne, nie jest również polecana klientom o restrykcyjnych wymaganiach w zakresie bezpieczeństwa.

Zdaniem naszego rozmówcy, nie każda profesjonalna firma musi posiadać certyfikacje dla swoich produktów i usług, ale certyfikaty oznaczają gwarancję spełniania pewnych standardów, a zatem dodatkowy argument za podjęciem współpracy z danym partnerem.

- ISO 9001 to podstawowa norma, określająca wymagania, które powinien spełniać system zarządzania jakością w organizacji - wylicza. - Wartościowym certyfikatem określającym procedury wewnętrznej kontroli dla organizacji usługowych, przetwarzających poufne dane swoich klientów, takich jak dostawcy cloud computingu, jest amerykański certyfikat SSAE-16. Bardzo ważny dla usług chmurowych jest także PN-ISO/IEC 27001-2007, określający normy dla zarządzania bezpieczeństwem informacji.

Marcin Grygielski radzi także, by przed podpisaniem umowy na dostarczanie usług chmurowych, dokładnie zapoznać się ze wszystkimi procedurami bezpieczeństwa stosowanymi w centrum danych dostawcy. - Jeśli nie ma możliwości fizycznej wizytacji, poprośmy dostawcę o oprowadzenie wirtualne, dzięki technologii wideo możemy przecież „zwiedzić” każde miejsce na świecie bez konieczności wielogodzinnych podróży - przekonuje. - Przy okazji należy sprawdzić, czy rozwiązanie chmurowe jest w pełni redundantne i posiada funkcję back-upu danych w czasie rzeczywistym.

Serwer oprogramowania powinien zawsze być zdublowany w innej, oddalonej geograficznie lokalizacji, co zapewni niezależność od katastrof naturalnych czy ataków terrorystycznych. Aktywny serwer zapasowy stanowi lustrzany obraz serwera podstawowego i na bieżąco monitoruje jego działanie. W chwili wykrycia jakiegokolwiek problemu, serwer zapasowy natychmiast przejmuje całość funkcji - w sposób praktycznie nieodczuwalny dla odbiorcy usługi. Wszystkie dane są na bieżąco replikowane pomiędzy dwoma serwerami, natomiast długoterminowe obrazy systemu zostają dodatkowo zapisywane na zewnętrznym nośniku lub w chmurze.

- Firmom o bardzo wysokich wymaganiach w kwestii bezpieczeństwa rekomendujemy tzw. model chmury z kontrolą lokalną, łączący zalety zdalnego dostarczania usługi z kontrolą na poziomie lokalnym - mówi Marcin Grygielski. - W tym wypadku wszystkie dane wrażliwe, np. nagrania rozmów czy dane klientów firmy, pozostają w sieci wewnętrznej odbiorcy usługi. Wiele firm rozpoczyna swoją przygodę z chmurą właśnie od tego modelu, gwarantującego zachowanie kontroli nad informacjami kluczowymi dla prowadzenia biznesu.

Konfiguracja modelu chmury z kontrolą lokalną zakłada utrzymanie dotychczasowego dostawcy telekomunikacyjnego klienta oraz podłączenie linii telefonicznych do bramek VoIP osadzonych w jego sieci. - W sieci wewnętrznej zostaje również zainstalowane lokalne urządzenie zarządzające połączeniami (Local Call Manager, LCM) - opisuje Marcin Grygielski. - Następnie zostaje ustanowione połączenie MPLS lub RVA/ MRVA (VPN) pomiędzy siecią klienta a data center dostawcy. W końcowym etapie wdrażane są telefony VoIP.

W tego typu konfiguracji urządzenie LCM działa jako instancja awaryjna. - Jeśli z jakichkolwiek powodów data center stanie się niedostępne, klient cały czas może prowadzić rozmowy - opisuje nasz rozmówca. - W rzeczywistości można nawet kolejkować i kierować do konsultantów rozmowy przychodzące, choć w mniej wyrafinowany sposób niż w przypadku dostępności serwera. LCM pozwala utrzymywać w sytuacji kryzysowej komunikację ze światem.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak wybrać dostawcę rozwiązań chmurowych?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!