- Musimy zmienić podejście do relacji nauka-biznes. Uczelnie nie muszą stawiać siebie w roli nadrzędnej bądź strony poszkodowanej względem przedsiębiorców, a powinny w nich widzieć równorzędnego partnera we wspólnych przedsięwzięciach - apelował Paweł Bakun, prezes zarządu spółki Energia Innowacje w swoim wystąpieniu na Europejskim Kongresie Gospodarczym.
Jako pierwsi głosy w otwartej dyskusji zabrali przedstawiciele biznesu, którzy starali się wskazać, na które zawody będzie istniało zapotrzebowanie w najbliższych kilku latach. – Mamy szanse przewidzieć, z jakim wykształceniem będziemy potrzebować pracowników w procesie 2-3 lat – stwierdziła Magdalena Ciszewska, Członek Zarządu Future Processing. Podobną opinię wyraził Marcin Nowak, Service Centre Manager w Capgemini IOS, dodając: – potrzeba nam dobrze wykwalifikowanych absolwentów z branży doradztwa IT, ze znajomością mało popularnych języków obcych, np. holenderskiego, na co próbujemy zwracać uwagę uczelniom i studentom.
Dynamiczny rozwój nowych technologii powinien niejako wymuszać, na kadrach szkół wyższych, wdrażanie programów nauczania, które realnie korespondują np. z najnowszymi osiągnięciami informatyki. – Uczelnie powinny stale modernizować i uzupełniać oferowane kierunki studiów. Nasza firma stworzyła listę pięciu najważniejszych trendów przyszłości, którą wielokrotnie prezentowaliśmy – mówił Jarosław Jackowiak, Academic Initiatives Coordinator w IBM. Wiesław Grabowski z firmy Oracle Polska zwrócił w tym miejscu również uwagę na fakt, że "polscy studenci informatyki, często bardzo dobrze wykształceni teoretycznie, nie posiadają pewnego zmysłu projektowego, który umożliwiłby im tworzenie np. nowatorskiego oprogramowania z istniejących już na rynku elementów, co jest sporą wadą w dzisiejszym świecie. Podobną opinię wyraził Przemysław Jura z Instytutu Nauk Ekonomicznych i Społecznych: - absolwentom kierunków technicznych brakuje przygotowania biznesowego i umiejętności zarządzania projektami, co zdecydowanie utrudnia im zakładanie własnych firm.
Receptą na wymienione bolączki może okazać się integrowanie środowiska naukowego z otoczeniem społeczno-gospodarczym i wypracowywanie wspólnej strategii działania i rozwoju. Profesor Jerzy Gołuchowski, dziekan Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, postulował tworzenie rad programowych, w których skład wchodziliby przedstawiciele nauki i biznesu. Pomysł popierał Paweł Bakun, prezes zarządu Energii Innowacje, dodając: - przedsiębiorcy naprawdę są otwarci na współpracę z naukowcami. Niestety bardzo często na przeszkodzie stoją kwestie związane z nieuporządkowaniem przez uczelnie obszaru własności intelektualnej.
Do podjęcia większej kooperacji zachęcał również w swoim wystąpieniu Michel Morant, członek zarządu Sieci Parków Naukowych Walonii, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Proton Europe, który doradzał większą aktywność obu stron w przełamywaniu skostniałych barier. Podobne stanowisko zaprezentował prof. Windham Loopesko z Uniwersytetu Kolorado, mówiąc o przestrzeganiu zasady komplementarności w relacjach nauka-biznes.
Moderator dyskusji, Marcin Baron, rzecznik prasowy Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, zapytał również panelistów o funkcjonowanie tzw. spin-offów (przedsiębiorstwa powstałe poprzez wydzielenie się z jednostki macierzystej, których celem jest komercjalizacja wiedzy naukowej i technologii). Profesor Mirosław Miller, prezes Wrocławskiego Centrum Badań EIT, odpowiedział, że co prawda nie jest łatwo połączyć własność intelektualną, biznes i profity uczelni, jednakże jest to możliwe, czego dowodem jest Centrum Badań EIT. Szansę na zwiększenie transferu wiedzy z uniwersytetów do gospodarki widział również dr Krzysztof Matusiak ze Stowarzyszenia Organizatorów Ośrodków Innowacyjności i Przedsiębiorczości, który mówił: - rozwiązaniem może być sieciowanie uczelni, tworzenie autorskich kierunków studiów oraz wyłonienie wąskiej kadry doktorskiej, skoncentrowanej na konkretnych badaniach.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Jak zwiększyć transfer wiedzy z uniwersytetów do gospodarki?