Jak zwiększyć transfer wiedzy z uniwersytetów do gospodarki?

Jak zwiększyć transfer wiedzy z uniwersytetów do gospodarki?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

- Musimy zmienić podejście do relacji nauka-biznes. Uczelnie nie muszą stawiać siebie w roli nadrzędnej bądź strony poszkodowanej względem przedsiębiorców, a powinny w nich widzieć równorzędnego partnera we wspólnych przedsięwzięciach - apelował Paweł Bakun, prezes zarządu spółki Energia Innowacje w swoim wystąpieniu na Europejskim Kongresie Gospodarczym.

Podczas sesji poświęconej szkolnictwu wyższemu prof. Barbara Kudrycka przedstawicieli biznesu do śmiałej współpracy z polskimi uczelniami. – Transfer technologii wypracowanych przez naukowców do biznesu to nie tylko korzyści stricte materialne, ale również prestiż dla przedsiębiorców, którzy nie boją się inwestować w polską naukę – mówiła minister Kudrycka.

Jako pierwsi głosy w otwartej dyskusji zabrali przedstawiciele biznesu, którzy starali się wskazać, na które zawody będzie istniało zapotrzebowanie w najbliższych kilku latach. – Mamy szanse przewidzieć, z jakim wykształceniem będziemy potrzebować pracowników w procesie 2-3 lat – stwierdziła Magdalena Ciszewska, Członek Zarządu Future Processing. Podobną opinię wyraził Marcin Nowak, Service Centre Manager w Capgemini IOS, dodając: – potrzeba nam dobrze wykwalifikowanych absolwentów z branży doradztwa IT, ze znajomością mało popularnych języków obcych, np. holenderskiego, na co próbujemy zwracać uwagę uczelniom i studentom.

Dynamiczny rozwój nowych technologii powinien niejako wymuszać, na kadrach szkół wyższych, wdrażanie programów nauczania, które realnie korespondują np. z najnowszymi osiągnięciami informatyki. – Uczelnie powinny stale modernizować i uzupełniać oferowane kierunki studiów. Nasza firma stworzyła listę pięciu najważniejszych trendów przyszłości, którą wielokrotnie prezentowaliśmy – mówił Jarosław Jackowiak, Academic Initiatives Coordinator w IBM. Wiesław Grabowski z firmy Oracle Polska zwrócił w tym miejscu również uwagę na fakt, że "polscy studenci informatyki, często bardzo dobrze wykształceni teoretycznie, nie posiadają pewnego zmysłu projektowego, który umożliwiłby im tworzenie np. nowatorskiego oprogramowania z istniejących już na rynku elementów, co jest sporą wadą w dzisiejszym świecie. Podobną opinię wyraził Przemysław Jura z Instytutu Nauk Ekonomicznych i Społecznych: - absolwentom kierunków technicznych brakuje przygotowania biznesowego i umiejętności zarządzania projektami, co zdecydowanie utrudnia im zakładanie własnych firm.

Receptą na wymienione bolączki może okazać się integrowanie środowiska naukowego z otoczeniem społeczno-gospodarczym i wypracowywanie wspólnej strategii działania i rozwoju. Profesor Jerzy Gołuchowski, dziekan Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, postulował tworzenie rad programowych, w których skład wchodziliby przedstawiciele nauki i biznesu. Pomysł popierał Paweł Bakun, prezes zarządu Energii Innowacje, dodając: - przedsiębiorcy naprawdę są otwarci na współpracę z naukowcami. Niestety bardzo często na przeszkodzie stoją kwestie związane z nieuporządkowaniem przez uczelnie obszaru własności intelektualnej.

Do podjęcia większej kooperacji zachęcał również w swoim wystąpieniu Michel Morant, członek zarządu Sieci Parków Naukowych Walonii, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Proton Europe, który doradzał większą aktywność obu stron w przełamywaniu skostniałych barier. Podobne stanowisko zaprezentował prof. Windham Loopesko z Uniwersytetu Kolorado, mówiąc o przestrzeganiu zasady komplementarności w relacjach nauka-biznes.

Moderator dyskusji, Marcin Baron, rzecznik prasowy Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, zapytał również panelistów o funkcjonowanie tzw. spin-offów (przedsiębiorstwa powstałe poprzez wydzielenie się z jednostki macierzystej, których celem jest komercjalizacja wiedzy naukowej i technologii). Profesor Mirosław Miller, prezes Wrocławskiego Centrum Badań EIT, odpowiedział, że co prawda nie jest łatwo połączyć własność intelektualną, biznes i profity uczelni, jednakże jest to możliwe, czego dowodem jest Centrum Badań EIT. Szansę na zwiększenie transferu wiedzy z uniwersytetów do gospodarki widział również dr Krzysztof Matusiak ze Stowarzyszenia Organizatorów Ośrodków Innowacyjności i Przedsiębiorczości, który mówił: - rozwiązaniem może być sieciowanie uczelni, tworzenie autorskich kierunków studiów oraz wyłonienie wąskiej kadry doktorskiej, skoncentrowanej na konkretnych badaniach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak zwiększyć transfer wiedzy z uniwersytetów do gospodarki?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!