- W miarę wychodzenia z recesji, handel pozostanie ważnym elementem gospodarki, kreującym nowe miejsca pracy, ale także przyciągającym klientów, coraz nowszymi atrakcjami - mówi Robert Bonwell, dyrektor działu doradztwa ds. sektora handlowego w Europie w Jones Lang LaSalle, komentując raport "Handel2020", omawiający zmiany, jakie czekają rynek handlowy na przestrzeni kolejnych 10 lat. W opracowaniu wzięto pod uwagę wpływ takich czynników, jak: gospodarka, technologia, kultura, demografia.
Zdaniem analityków ważne jest, aby handel zrozumiał, że rosnące znaczenie sprzedaży on-line oznacza, że centra handlowe będą musiały przejść zmianę profilu z zakupowego na rozrywkowo-zakupowy. Będzie to coraz silniejszy trend. Jego znaczenie będzie zależało od kultury panujacej na poszczególnych rynkach. Oznacza to, że im dane społeczeństwo jest bardziej nastawione na spędzanie czasu poza domem, tym bardziej będzie istaniała potrzeb zapewnienia im szerokiej oferty rozrywkowej. Centra handlowe będą musiały rozwijać sferę food courtu i rozrywki.
- Region Środkowo-Europejski nie uniknie zmian, jakie zachodzą w Europie Zachodniej, w tym rosnącego znaczenia handlu internetowego, starzejącego się społeczeństwa czy wpływu, jakie nowoczesne technologie mają na codzienne życie i zachowania konsumentów. Dzięki internetowi konsumenci są bardziej wyedukowani i świadomi rynku, dlatego też centra handlowe muszą przygotować bogatą ofertę opartą na jakości i zabawie, skoncentrowaną na produktach, usługach i rozrywce, niedostępnych w sieci. Działania te muszą odwoływać się do zmysłów, których nie da się zaspokoić, korzystając z internetu, w tym dotyku, smaku i zapachu, potocznie zwanych czynnikiem 'latte' - mówi Beatrice Mouton, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w Europie Środkowo- Wschodniej. Dlatego wybór najemcy sklepu spożywczego będzie jednym z ważniejszych dla centrum handlowego. Będzie on musiał umieć stworzyć taką atmosferę w sklepie, by klienci z przyjemnością przychodzili, by poczuć produkty, które chcą, żeby znalazły się na ich stole.
W opinii autorów raportu handel będzie coraz aktywniejszy w działaniach prokonsumenckich, ale będzie też dysponował coraz większą liczbą danych, dotyczących profilu klienta, jego upodobań, sposobu i częstotliwości zakupów i będzie je wykorzystywać, by sprzedawać efektywniej i więcej. - Na przestrzeni 10 lat rynek nieruchomości będzie przechodzić okres gwałtownych zmian. Będzie też trudniejszy zarówno dla najemców, jak i dla centrów, ale będzie też dawał nowe możliwości - podsumowuje Robert Bonwell.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Jones Lang LaSalle: Handel czekają zmiany, wywołane rosnącą siłą internetu