Kapsch Telematic Services czeka na prawne wytyczne

Kapsch Telematic Services czeka na prawne wytyczne
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Najtrudniejsze kwestie, związane z ujednoliceniem poboru opłat drogowych, dotyczą strony finansowej takiego systemu, a zwłaszcza sposobu rozliczeń i ponoszenia kosztów przez poszczególne, zaangażowane podmioty i strony - mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.

Czego bardziej brakuje, aby system viaToll mógłby być rozszerzony i przyjmować elektronicznie, zamiast manualnie, opłaty za przejazd płatnymi autostradami: rozwiązań technicznych, czy systemu prawnego do rozliczeń różnych stawek?

- Zgodnie z zapowiedziami rządu, na czele z minister Elżbietą Bieńkowską, już niebawem mają ruszyć prace związane z budową jednolitego systemu poboru opłat na polskich autostradach.

Wedle założeń, oprócz pojazdów ciężarowych obejmie on również pojazdy osobowe i będzie działał na wszystkich płatnych trasach w Polsce, a więc zarówno tych zarządzanych przez państwo, jak i tych pozostających w gestii prywatnych koncesjonariuszy, czyli firm: Gdańsk Transport Company, Autostrada Wielkopolska oraz Stalexport Autostrada Małopolska.

Z uwagą śledzimy toczące się w Sejmie prace legislacyjne nad zmianą ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym, które otworzą GDDKiA nowe możliwości współpracy z koncesjonariuszami.

Co jest największym problemem?

- Najtrudniejsze kwestie dotyczą strony finansowej ujednolicania systemu, a zwłaszcza sposobu rozliczeń i sposobu ponoszenia kosztów przez poszczególne, zaangażowane podmioty i strony.

Trzeba przy tym zdawać sobie sprawę, że planowane ujednolicenie nie obejmuje wprowadzenia wspólnego cennika czy kategoryzacji pojazdów, ale techniczne ujednolicenie sposobu płatności.

A jakie są postępy prac na szczeblu UE, w sprawie ujednolicenia systemu poboru opłat w krajach członkowskich?

- W październiku 2009 r. Komisja Europejska opublikowała decyzję w sprawie wdrożenia jednolitej Europejskiej Usługi Elektronicznego Poboru Opłat (EETS). Jej realizacja pozwoliłaby użytkownikom dróg na łatwe uiszczanie opłat za przejazd w całej Unii Europejskiej.

Usługa ma za zadanie zapewnić współdziałanie systemów elektronicznych opłat drogowych w całej sieci drogowej UE, a tym samym ułatwić międzynarodowy transport. Poprawiłaby się płynność ruchu, uprościły wszelkie formalności i procedury obowiązujące w poszczególnych krajów.

Jaki był wtedy harmonogram wdrożenia EETS?

- Zgodnie z wytycznymi UE, najpóźniej do 2015 r. wszyscy kierowcy powinni mieć możliwość zapłaty za pośrednictwem jednego, ważnego na całym obszarze UE abonamentu za przejazd autostradami, tunelami i mostami we wszystkich państwach członkowskich.

Prace się jednak przeciągają…

- Obecnie trwają prace przygotowujące do wdrożenia EETS w poszczególnych państwach UE. W wydanym w sierpniu 2012 roku komunikacie Komisja Europejska ostrzega jednak kraje członkowskie, że muszą one wykazać się większym zaangażowaniem oraz współpracą grup interesariuszy, uzupełnieniem krajowych przepisów oraz przyspieszeniem inwestycji, aby wyznaczone cele można było osiągnąć w określonym terminie.

Jak my wywiązujemy się z tego obowiązku?

- W Polsce te prace są zdecydowanie bardziej zaawansowane, niż w reszcie krajów EU. Już w ubiegłym roku, jako pierwsi, potwierdziliśmy przeprowadzonymi testami gotowość do świadczenia usługi europejskiego e-myta.

Do kiedy systemem viaToll w Polsce będzie zarządzał Kapsch Telematic Services?

- Obecna umowa firmy Kapsch Telematic Services z GDDKiA na usługi operatorskie systemu viaTOLL kończy się w 2018 roku. Po tym czasie GDDKiA może ogłosić przetarg na nowego zarządcę systemu.

Oczywiście, liczymy na to, że wygramy również ten nowy przetarg.

A jeżeli nie, to…

- Nie jest to jedyny nasz obszar zainteresowań. Przygotowujemy się do udziału w przetargu na Krajowy System Zarządzania Ruchem, który ma być w niedalekiej przyszłości ogłoszony przez GDDKiA. Na bieżąco rozszerzamy naszą działalność również o rozwiązania z zakresu ITS wdrażane na poziomie lokalnym.

Biorąc pod uwagę fakt, że ITS to rozwiązanie, na które składa się wiele podsystemów, które można niemal dowolnie ze sobą zestawiać, w najbliższym czasie nie zabraknie nam pracy, bo nie tylko będą wdrażane nowe systemy, ale też rozbudowywane istniejące i integrowane w ogólnokrajową całość, co jest zresztą zgodne z prawodawstwem krajowym i dyrektywami unijnymi.

Marek Cywiński będzie uczestnikiem debaty "Infrastruktura w Europie Centralnej" która odbędzie się 8 maja o godz. 9.30 w ramach VI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. zobacz więcej informacji
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kapsch Telematic Services czeka na prawne wytyczne

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!