Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

KE zamyka postępowanie przeciwko Polsce ws. praw abonentów

Autor: PAP
24-06-2010 19:30

KE zamknęła postępowanie przeciwko Polsce ws. niedostosowania polskich przepisów dot. praw abonentów do unijnych uregulowań. Stało się to dzięki nowelizacji ustawy, zgodnie z którą abonentem jest nie tylko osoba, która zawarła pisemną umowę, ale też właściciel "komórki" na kartę.

Zmiana definicji abonenta w polskim prawie była spowodowana wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ze stycznia 2009 r. TS uznał, że Polska łamie unijne prawo, stosując złą definicję abonenta. W czerwcu 2007 roku Komisja Europejska wytoczyła Polsce sprawę.
KE tłumaczyła, że według polskich uregulowań, określenie "abonent" dotyczy tylko osób, które podpisały umowę z operatorem. To wyklucza m.in. część użytkowników popularnych kart typu pre-paid, których np. nie ma w książkach telefonicznych, którzy nie mają prawa do otrzymania szczegółowych rachunków, są pozbawieni możliwości zablokowania w darmowy sposób połączeń lub wyświetlania identyfikacji rozmów przychodzących przy poszczególnych połączeniach telefonicznych.

Zgodnie z unijną dyrektywą ramową, "abonent" oznacza "jakąkolwiek osobę prawną lub fizyczną, która jest stroną umowy z podmiotem udostępniającym publicznie usługi łączności elektronicznej, o świadczeniu takich usług" (np. operatorem komórkowym).

W odpowiedzi na unijne zalecenia, w Polsce zostało zmienione Prawo telekomunikacyjne. Nowelizacja przepisów miała miejsce w kwietniu br.

Zgodnie z nowymi uregulowaniami, polscy posiadacze kart pre-paid, czyli użytkownicy telefonów komórkowych na kartę, mogą rejestrować się i otrzymywać cenniki, regulaminy oraz bilingi na swój domowy adres. Wcześniej te uprawnienia miały tylko te osoby, które zawarły umowę pisemną z operatorem.

W myśl zmienionych przepisów firma telekomunikacyjna jest też zobowiązana do doręczenia na piśmie informacji o zmianie warunków umowy tylko tym abonentom, którzy udostępnili swoje dane. Jeżeli abonent udostępni swoje dane i poda adres poczty elektronicznej, może otrzymać informację o każdej proponowanej zmianie regulaminu świadczenia usług, na przykład drogą elektroniczną.

Nowe przepisy przewidują również, iż dostawca usług telekomunikacyjnych musi bezpłatnie dostarczać abonentowi - który udostępnił swoje dane - cennik wraz z umową o świadczenie usług.

Każdy abonent, który udostępnił swoje dane, otrzymuje bezpłatnie podstawowy wykaz wykonanych usług telekomunikacyjnych. Chodzi o informację o zrealizowanych płatnych połączeniach, czyli biling wraz z fakturą.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 697 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP