Klienci operatorów zapłacą sami za swoją ochronę

Klienci operatorów zapłacą sami za swoją ochronę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Będzie możliwość monitorowania na bieżąco kosztu wykonanych połączeń, pozwoli to ustrzec się wysokich rachunków. Numery 0-700 mają być zablokowane, a dla nowych klientów będą dostępne tylko na życzenie. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej uzyska większe możliwości walki z niezamówionymi reklamami w Internecie.

Walka z niezamówionymi reklamami w internecie, monitoring kosztów połączeń czy bezpłatne przeniesienie numeru w obrębie jednego operatora telefonicznego - to niektóre ze zmian zaproponowanych w projekcie nowelizacji prawa telekomunikacyjnego (Dz.U. z 2004 r. nr 171, poz. 1800 z późn. zm.). Ministerstwo Transportu przygotowało obszerny projekt zmian w przepisach, który został w lipcu przyjęty przez rząd, a po wakacjach zajmie się nim Sejm. Zmiany mają ułatwić życie konsumentom. Operatorzy telekomunikacyjni przestrzegają jednak, że zmiana prawa może odbić się na kosztach usług - pisze "Gazeta Prawna".

Użytkownicy internetu, a w szczególności osoby korzystające z poczty elektronicznej, mają być lepiej chronione przed zalewem przesyłek, których nie zamawiały. Proceder ten zostanie ograniczony.

Jeżeli dojdzie do przesyłania treści, które przez odbiorców nie były zamówione, to wówczas prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będzie z urzędu wszczynał postępowanie w celu nałożenia kary finansowej. Urząd ma być też odpowiedzialny za stworzenie systemu, w którym zgromadzone zostaną i przetwarzone dane w celu walki z niezamówionymi przesyłkami w internecie. Ponadto dostawcy usług telekomunikacyjnych mają mieć obowiązek udostępniania UKE danych, które pozwolą zidentyfikować sprawcę takiego czynu.

Projekt zakłada również, że operator będzie musiał zapewnić klientom monitoring kosztów wykonanych przez siebie połączeń. Gdy operator zauważy nagły wzrost kosztów połączeń z danego numeru, to wówczas będzie musiał poinformować o tym abonenta. Projekt przewiduje też stworzenie systemu, który umożliwi klientom samodzielne kontrolowanie swoich połączeń telefonicznych. Takie przepisy mają wyeliminować sytuacje, gdy pod numer abonenta podłączyła się inna osoba, która wykonała serię połączeń z numerami zaczynającymi się na 0-700. Podobne przekierowanie może nastąpić, gdy klient odbiera telefon od nieznanej osoby z informacją np. o wygranym konkursie i wówczas jest proszony o wciśnięcie jednego z klawiszy lub wykręcenie konkretnego numeru.

Projekt nowelizacji zakłada, że przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie miał obowiązek informowania o treści zmian w regulaminie i cenniku. Obecnie może poinformować ogólnie o tym, że wprowadzono zmiany np. w regulaminie usług. Zniesiona zostanie opłata za przeniesienie przydzielonego numeru w sieci tego samego operatora. W efekcie zmieniając miejsce zamieszkania w mieście nie będzie trzeba płacić za zachowanie swojego starego numeru, który zostanie przypisany do nowego lokalu.

Natomiast opłata zostanie w przypadku przenoszenia numeru pomiędzy różnymi operatorami. Jednak koszt takiej operacji ma być pod kontrolą prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Uzyska on możliwość ustalenia maksymalnej opłatę za przeniesienie numeru z sieci jednego operatora do drugiego.

Projekt zakłada także wydłużenie z 12 do 24 miesięcy okresu, za który abonent może żądać szczegółowego wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych. Ponadto jeżeli przerwa w dostępie do usługi będzie trwała dłużej niż 4 godziny, to wówczas abonent otrzyma prawo do odszkodowania. Obecnie wypłata odszkodowania jest możliwa dopiero po 36 godzinach przerwy w dostępie do usługi.

Resort chce wprowadzić też przepis stanowiący, że wszystkie numery o podwyższonej opłacie (zaczynające się na 0-700) będą zablokowane w chwili podpisywania umowy. Zmiana ta będzie istotna tylko dla nowych klientów operatorów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Klienci operatorów zapłacą sami za swoją ochronę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!