Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Klient coraz ważniejszy dla energetyki

Autor: wnp.pl (Wojciech Kwinta)
16-05-2016 09:14
Klient coraz ważniejszy dla energetyki
Fot. PTWP

Państwowe spółki obrotu energią stoją w obliczu rosnącej konkurencji ze strony niezależnych sprzedawców energii, spółek medialnych czy operatorów telekomunikacyjnych. - Walka o klienta przypada w trudnym okresie przemian europejskiego sektora energetycznego  - mówi Jarosław Zarychta, dyrektor rozwoju rynku w sektorze Utilities w polskim oddziale Microsoftu.

- Nie mają łatwego zadania w sytuacji coraz ostrzejszej walki konkurencyjnej, gdzie stawką jest zainteresowanie klienta szerokim wachlarzem produktów i usług. Oferując jedynie energię czynną dla domu czy biznesu w stałej cenie nie są one w stanie zaangażować odbiorców w takim stopniu, jak coraz śmielej poruszająca się na rynku konkurencja – uważa Jarosław Zarychta, dyrektor rozwoju rynku w sektorze Utilities w polskim oddziale Microsoftu.
Zmiany sprzedawcy energii, szczególnie w sektorze gospodarstw domowych, nie są zbyt intensywne, jednak dzięki indywidualnemu podejściu do klienta i coraz bogatszej ofercie łączonych produktów i usług, sytuacja może się zmienić. Wygrają wtedy firmy z ofertą handlową i późniejszą obsługą atrakcyjnymi dla klientów indywidualnych i biznesowych.

– Walka o klienta przypada w trudnym okresie przemian europejskiego sektora energetycznego. Przemian zarówno o charakterze technologicznym, ale także politycznym, regulacyjnym i społecznym. Budowa jednolitego rynku energii, inwestycje w smart grid i integracja wielu źródeł wytwórczych, w tym OZE, rozwój motoryzacji elektrycznej to tylko przykłady wyzwań, jakie stoją przed energetyką. Konieczność wypracowania nowych standardów, procedur i modeli biznesowych jedynie podnosi poprzeczkę dla skutecznego zarządzania zmianą w sektorze i to zarówno na poziomie europejskim, jak i krajowym. Jednak to, co wyróżnia tę transformację spośród wszystkich dotychczasowych to fakt, że w centrum tych przemian stoi odbiorca energii. I stanowi on nie tylko element transformacji, ale wyznacza kierunki i nadaje jej właściwy wymiar – komentuje Jarosław Zarychta.

Ważne zaangażowanie klientów

Klientocentryczność to pojęcie, które coraz śmielej pojawia się w strategiach polskich koncernów energetycznych, zwłaszcza spółek sprzedających energię.

– Firmy te zastanawiają się i podejmują szereg prób, by skuteczniej zainteresować obecnych i przekonać do siebie nowych klientów. Podejmowane działania nie mają już źródeł w rynkowych regulacjach i wewnętrznych procesach, ale coraz częściej wychodzą naprzeciw potrzebom odbiorców. O ile te potrzeby są oczywiście znane. I tu pojawia się problem. Spółki obrotu, choć trudno to sobie wyobrazić, nie są dziś w znacznym stopniu świadome komu i ile energii elektrycznej sprzedają. Mając nierzadko po kilka milionów klientów indywidualnych nie gromadzą wiedzy o odbiorcach, którym dostarczają produkt, włączając w to informację o aktualnym zużyciu energii elektrycznej. Nie potrafią modelować i przewidywać ich zachowań, nie badają i nie znają potrzeb i oczekiwań swoich odbiorców masowych. Tym samym przy pierwszej możliwej okazji tracą ich, nie mogąc na to zjawisko aktywnie reagować – tłumaczy Jarosław Zarychta.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP