Klient coraz ważniejszy dla energetyki

Klient coraz ważniejszy dla energetyki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Państwowe spółki obrotu energią stoją w obliczu rosnącej konkurencji ze strony niezależnych sprzedawców energii, spółek medialnych czy operatorów telekomunikacyjnych. - Walka o klienta przypada w trudnym okresie przemian europejskiego sektora energetycznego  - mówi Jarosław Zarychta, dyrektor rozwoju rynku w sektorze Utilities w polskim oddziale Microsoftu.

- Nie mają łatwego zadania w sytuacji coraz ostrzejszej walki konkurencyjnej, gdzie stawką jest zainteresowanie klienta szerokim wachlarzem produktów i usług. Oferując jedynie energię czynną dla domu czy biznesu w stałej cenie nie są one w stanie zaangażować odbiorców w takim stopniu, jak coraz śmielej poruszająca się na rynku konkurencja – uważa Jarosław Zarychta, dyrektor rozwoju rynku w sektorze Utilities w polskim oddziale Microsoftu.

Zmiany sprzedawcy energii, szczególnie w sektorze gospodarstw domowych, nie są zbyt intensywne, jednak dzięki indywidualnemu podejściu do klienta i coraz bogatszej ofercie łączonych produktów i usług, sytuacja może się zmienić. Wygrają wtedy firmy z ofertą handlową i późniejszą obsługą atrakcyjnymi dla klientów indywidualnych i biznesowych.

– Walka o klienta przypada w trudnym okresie przemian europejskiego sektora energetycznego. Przemian zarówno o charakterze technologicznym, ale także politycznym, regulacyjnym i społecznym. Budowa jednolitego rynku energii, inwestycje w smart grid i integracja wielu źródeł wytwórczych, w tym OZE, rozwój motoryzacji elektrycznej to tylko przykłady wyzwań, jakie stoją przed energetyką. Konieczność wypracowania nowych standardów, procedur i modeli biznesowych jedynie podnosi poprzeczkę dla skutecznego zarządzania zmianą w sektorze i to zarówno na poziomie europejskim, jak i krajowym. Jednak to, co wyróżnia tę transformację spośród wszystkich dotychczasowych to fakt, że w centrum tych przemian stoi odbiorca energii. I stanowi on nie tylko element transformacji, ale wyznacza kierunki i nadaje jej właściwy wymiar – komentuje Jarosław Zarychta.

Ważne zaangażowanie klientów

Klientocentryczność to pojęcie, które coraz śmielej pojawia się w strategiach polskich koncernów energetycznych, zwłaszcza spółek sprzedających energię.

– Firmy te zastanawiają się i podejmują szereg prób, by skuteczniej zainteresować obecnych i przekonać do siebie nowych klientów. Podejmowane działania nie mają już źródeł w rynkowych regulacjach i wewnętrznych procesach, ale coraz częściej wychodzą naprzeciw potrzebom odbiorców. O ile te potrzeby są oczywiście znane. I tu pojawia się problem. Spółki obrotu, choć trudno to sobie wyobrazić, nie są dziś w znacznym stopniu świadome komu i ile energii elektrycznej sprzedają. Mając nierzadko po kilka milionów klientów indywidualnych nie gromadzą wiedzy o odbiorcach, którym dostarczają produkt, włączając w to informację o aktualnym zużyciu energii elektrycznej. Nie potrafią modelować i przewidywać ich zachowań, nie badają i nie znają potrzeb i oczekiwań swoich odbiorców masowych. Tym samym przy pierwszej możliwej okazji tracą ich, nie mogąc na to zjawisko aktywnie reagować – tłumaczy Jarosław Zarychta.

W erze transformacji cyfrowej odpowiedź na pytanie jak budować strategię zaangażowania klienta w taryfie G wydaje się być więc oczywista – należy gromadzić dane o rynku, odbiorcach i konkurencji. Wszystkie, jakie są dostępne, nawet jeśli chwilowo nie ma pomysłu jak je wykorzystać. Dane to dziś jeden z najcenniejszych aktywów każdego przedsiębiorstwa. – Nie inaczej jest w sektorze energii. Od pewnego czasu w kilku państwowych spółkach obrotu trwają projekty pilotażowe mające na celu zbadanie potencjału konkretnych pomysłów na konwergencję produktów i usług z energią elektryczną. Wszystko po to, by zapewnić firmie wzrost sprzedaży przy taniejącym prądzie i spadającej retencji klientów. Znaczenia nabiera również lojalizacja obecnych odbiorców przy jednoczesnym obniżeniu jednostkowych kosztów ich obsługi – mówi dyrektor. Podkreśla też, że aby sprostać nowym wymaganiom konieczna staje się zmiana w podejściu spółki do swoich klientów. – W miejsce bezimiennego „odbiorcy-petenta” pojawia się partner, indywidualna osoba, która zużywa konkretną ilość energii, mieszka w określonym miejscu, pracuje, jeździ na wakacje i ma jasno zdefiniowane zainteresowania. Im więcej firma wie o swoich klientach, tym skuteczniej może z nimi rozmawiać załatwiając jego sprawy, obniżając koszty, a jednocześnie zwiększając istotnie szanse na sprzedaż dodatkowych usług lub produktów – przekonuje.

Od danych do ofert indywidualnych

Osiągnięcie tak wysokiego poziomu dojrzałości w zakresie customer engagement oznacza, że firmy obrotu muszą drogą ewolucji wdrożyć kilka elementów i przeprowadzić kilka zmian w swych wewnętrznych procesach. Elementem krytycznym i jednocześnie warunkującym zmianę jest akwizycja i analiza informacji dotyczących klienta. – Począwszy od rzeczywistego profilu poboru energii elektrycznej w taryfie G, poprzez podstawowe dane o kliencie, aż po informacje związane z pracą i pozycją zawodową, rodziną, przyjaciółmi, zainteresowaniami, nawykami, czy upodobaniami. Takich informacji nie dostarczy oczywiście żaden, nawet najbardziej inteligentny licznik energii elektrycznej, ale kto powiedział, że źródłem danych o klientach sektora energetyki muszą być jedynie mierniki energii – pyta Jarosław Zarychta.

Dane pochodzące z ankiet i badań, ale także z social media, telefonów komórkowych gromadzą za zgodą i wiedzą klientów już niemal wszyscy. Korelując te informacje z rzeczywistym profilem zużycia energii elektrycznej spółka obrotu ma rekord niezwykle cennych wiadomości o swoich odbiorcach. To z kolei umożliwia zbudowanie dla nich personalizowanych ofert i promocji. Stwarza szansę na wygenerowanie nowej wartości dla klientów. – Otwiera drogę do budowy modeli behawioralnych i predykcji wielu zjawisk, na które spółka może zareagować proaktywnie. Możliwa staje się zaawansowana segmentacja odbiorców i skierowanie do określonych segmentów ofert cross i up selling spełniających znane przecież już oczekiwania. Dodatkowo ofertę można zaprezentować przez Internet, w social mediach, czy w kanele mobilnym, w którym klienci znacznie szybciej podejmują decyzje o zakupie. To istotnie zwiększa szansę na dodatkową sprzedaż produktów i usług nieenergetycznych i często wysokomarżowych – zaznacza dyrektor.

Jarosław Zarychta podkreśla też rolę mediów społecznościowych. – Sama obecność tam to dziś zdecydowanie za mało. Budowanie społeczności wokół idei jest celem, jaki spółki energetyczne muszą sobie postawić angażując się w pracę na serwisach społecznościowych. Świetnie wpisuje się tu scenariusz grywalizacji. Znalezienie takiej idei, zdefiniowanie misji, zasad, nagród i przekonanie do nich klientów zapewni firmie energetycznej istotny wzrost zaangażowania odbiorców, którzy poprzez rywalizację w określonej społeczności realizują różne, często dobrze ukryte cele przedsiębiorstwa, takie jak wzrost liczby unikalnych odwiedzin elektronicznego biura obsługi klienta. W konsekwencji przekłada się na to na obniżenie kosztów kontaktu z odbiorcą i załatwiania jego spraw poprzez istotnie droższy kanał, jakim jest call center – podsumowuje dyrektor.

Polecamy uwadze sesję Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2016 „Energetyka 2.0. Dziś i jutro”, w której weźmie udział Dariusz Piotrowski, członek zarządu, dyrektor działu Enterprise & Partners Group firmy Microsoft odpowiedzialny za region Europy Środkowo-Wschodniej. Sesja odbędzie się 19 maja o godz. 11.30.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!