Kluczem do wdrożenia e-administracji są kompetentni urzędnicy i dobra infrastruktura

Kluczem do wdrożenia e-administracji są kompetentni urzędnicy i dobra infrastruktura
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sprawna administracja to taka, która zapewnia obywatelom dostęp do usług online przy dobrej jakości - mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

- Im więcej interoperacyjności w urzędach, tym lepiej. W większości urzędów ta zasada już funkcjonuje - mówi Bogdan Skwarka, dyrektor departamentu administracji publicznej w Najwyższej Izbie Kontroli.

W administracji coraz częściej usługi dostępne są online. Następuje poprawa, aczkolwiek tempo tej poprawy jest bardzo małe. Często też obok formy elektronicznej nadal funkcjonuje papierowa. Są jednak miasta w Polsce, której już mogą pochwalić się bardzo dobrym stopniem informatyzacji.

- Dąbrowa Górnicza i Mysłowice wybijają się na tle innych miast, jeśli chodzi o e-administrację - informuje Bogdan Skwarka. - Przez internet można tam załatwić między innymi odpis aktu stanu cywilnego, zaświadczenie o przeznaczeniu terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego czy uzyskać poradę - wymienia.

Urząd jak dobra korporacja

Sprawna administracja - jak wyjaśnia Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - to taka, która zapewnia obywatelom dostęp do usług online przy dobrej jakości.

- Bycie sprawną, nowoczesną administracją publiczną jest wiele trudniej niż w biznesie. Jednakże jest to możliwe - mówi Lublińska-Kasprzak.

Aby tak było, należy w niej wprowadzać coś na miarę ładu korporacyjnego w firmach. Trzeba przy tym pamiętać, że administracji publicznej nie patrzymy na wynik finansowy. Ważna jest skuteczności i efektywność.

- Staramy się wprowadzać zasady odpowiedzialnego biznesu. System, w którym jesteśmy w stanie szybko i dobrze obsłużyć naszych klientów - wyjaśnia Lublińska-Kasprzak.

Ważne jest zatem, by kontakt z obywatelem był jak najlepszy, jak najłatwiejszy i co najistotniejsze, by informacje przekazywane mieszkańcom trafiały do nich jak najszybciej. Służyć temu mogą między innymi media społecznościowe i kontakt online.

- Dzięki temu informacje podawane są szybko i niedrogo - dodaje prezes.

Kompetencje i infrastruktura kluczem do sukcesu

Aby tak było ważne są kompetencje urzędników. Administracja nauczyła się przez ostatnie lata perspektywy unijnej identyfikować kompetencje. Postawiła na szkolenia i kursy. W momencie kiedy skończą się środki na szkolenie urzędników lub one zostaną niewłaściwie zaadresowane, to będziemy w bardzo złej sytuacji.

- Nie staramy się więc za bardzo o swoje kadry w administracji, nie staramy się także o ich wynagrodzenia. Jeśli chcemy obsługi jak w dobrym banku, musimy też płacić jak w dobrym banku. Samorządy już to zrozumiały - mówi Jan Pastwa, dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej.

Jak dodaje, burmistrzowie, wójtowie i prezydenci miast zrozumieli, że kluczem do powodzenia e-administracji jest podniesienie jakości usług.

- Oznacza to również zatrudnienie odpowiedniej liczby specjalistów, którzy się na tym znają tam, gdzie jest to potrzebne, i zapłacenie im tyle, żeby nie uciekli do innego pracodawcy - mówi Pastwa.

Ale nie tylko to się liczy. W parze z kompetencjami muszą iść dobre narzędzia.

- Musimy mieć dobrą infrastrukturę. Bez tych narzędzi - kompetencji i infrastruktury - nie możemy wdrażać e-administracji - wyjaśnia Bogdan Dombrowski, podsekretarz stanu ds. telekomunikacji i pomocy samorządom w budowie sieci szerokopasmowych.

Ważna jest również kwestia edukacji.

- Powinniśmy budować kompetencje na poziomie administracji zarówno urzędników, jak i samych obywateli, dla których powstają usługi. Narzędzi do ich podnoszenia możemy szukać właśnie w perspektywie unijnej na lata 2014-2020 - uważa Dombrowski. - Nawet w minionej perspektywie koncentrowaliśmy się na tym, by podnosić kwalifikacje urzędników. Teraz musimy więc iść z tym dalej - dodaje.

Obywatele przeszkodą w drodze do e-administracji

Na drodze do wdrażania e-administracji mogą stanąć sami mieszkańcy. Jak mówi dziennikarz Edwin Bendyk, chodzi o brak zaufania obywateli do administracji, a to może być przeszkodą.

- Problemem jest to, że obywatel nie akceptuje faktu, że to urzędnik podejmuje pewne decyzje prawne, które często musi wcześniej interpretować, wziąć na siebie ryzyko - uważa Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

Jak wyjaśnia, z procedurami jest taki problem, że niektóre nie mieszczą w się ramach prawnych. - Czasami jednak jeśli jakaś procedura jest zła, to musimy od niej po prostu odejść - twierdzi Dziekoński.

Jak dodaje Bogdan Skwarka, zdarzają się przypadki, że wystarczy jedno złe posunięcie, by pewne rzeczy nie działały sprawnie.

- Przykładem może być wymiana dowodów. Dokumenty wymieniają ci, którym kończy się ich ważność oraz ci, którzy chcą mieć po prostu już nowe. Biorą numerek i stają w kolejce, ale w przypadku tych, co po prostu chcą wymienić, naliczana jest jeszcze oplata, to tworzy dodatkową kolejkę, w której muszą stać także osoby, które muszą wymienić dowód - mówi Skwarko. - Na małych rzeczach bazuje administracja i czasami od takich spraw zależy, czy wszystko będzie działało dobrze - podsumowuje.

Obywatele są bardzo niecierpliwi i - jak twierdzi Jacek Kapica, podsekretarz stanu, szef Służby Celnej w Ministerstwie Finansów - widząc to, co się dzieje w innych krajach, chcą w Polsce tego samego, zapominając, że nasz kraj jest nadal w ogonie, jeśli chodzi o informatyzację.

- Gonimy oczekiwania obywateli - mówi Jacek Kapica. - Trzeba jednak pamiętać, że to, co inne kraje przeżywały w ciągu dziesięcioleci, my wdrażamy w kilka lat. Dopiero dzisiaj, w głównej mierze dzięki środkom unijnym, realizujemy szerokie projekty informatyczne - dodaje.

Artykuł powstał na podstawie dyskusji "Nowa sprawna administracja", która odbyła się 21 kwietnia podczas VII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kluczem do wdrożenia e-administracji są kompetentni urzędnicy i dobra infrastruktura

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!