Po trzech latach obecności na polskim rynku od lutego serwis wprowadza opłaty od użytkowników.
Dokładnie sekundę po północy 1 lutego skończy się bezpłatny handel w serwisie aukcyjnym eBay.pl, polskiej wersji światowego giganta internetowego handlu - pisze "Gazeta Prawna".
Bezpłatne pozostanie jedynie wystawienie aukcji z ceną początkową od 0,01 do 1,99 zł. W przypadku wyższej wartości oferowanego przedmiotu, użytkownicy zapłacą od 0,05 zł do 0,40 zł, w zależności od wartości oferowanego towaru.
Złotówkę kosztować będzie wystawienie towaru o wartości przekraczającej 500 zł, ale tylko przy aukcjach wieloprzedmiotowych. Każdy sprzedający zapłaci też 2 proc. prowizji od wartości transakcji, ale nie więcej niż 35 zł.
- Przynajmniej na początku spodziewamy się spadku liczby otwartych aukcji. Opłaty są jednak znacznie niższe niż w innych serwisach aukcyjnych działających w Polsce. Poza tym pomogą nam uporządkować serwis i poprawić jego jakość. Sprawią, że użytkownicy wystawiać będą najlepszej jakości towary. Zaoferujemy też większą ekspozycję atrakcyjnych aukcji z innych krajów Unii Europejskiej - mówi GP Alina Prawdzik, szefowa eBay w Polsce.
Dla porównania lider internetowych aukcji w Polsce - Allegro.pl - pobiera od sprzedających prowizję w wysokości od 2 do 4,5 proc., w zależności od wartości wylicytowanego przedmiotu.
Wprowadzenie przez eBay opłat ma też pozwolić spółce wreszcie wypracować zysk - serwis pozwalał na darmowy handel od 2005 roku, kiedy wszedł do Polski. W ubiegłym roku liczba użytkowników serwisu wzrosła do ponad 820 tys., a liczba aukcji do 270 tys.
Według szacunków serwisu Sklepy24.pl w ubiegłym roku Polacy wydali na zakupy w sieci więcej o 50-70 proc. niż w roku 2006, kiedy wartość tego rynku wyniosła 5 mld zł. Oznaczałoby to, że w ubiegłym wzrosła ona od 7,5 do nawet 8,5 mld zł. Zeszły rok przyniósł także dynamiczny wzrost liczby firm zajmujących się handlem w sieci. Według szacunków serwisu Sklepy24.pl przekracza ona obecnie 3,5 tys., co oznacza, że w 2007 roku w polskim internecie przybyło ok. tysiąca nowych sklepów.
Do 8,5 mld zł wydali Polacy w ubiegłym roku na zakupy w sieci
Liderem internetowego handlu w Polsce jest wciąż portal aukcyjny Allegro.pl. W ubiegłym roku wartość sprzedanych na nim towarów sięgnęła 2,5 mld zł, ale w tym roku - według szacunków - wzrosła do około 3,5 mld zł. W serwisie handluje już około 7 mln internautów. W sierpniu 2007 r. - jak podano podczas konferencji ecommerceStandard - ponad 82 proc. sprzedanych przedmiotów na Allegro zostało kupionych przez użytkowników po stałej cenie.