PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Konsument w sieci: uwaga na wirtualne pułapki

Autor: PAP
08-02-2010 12:39
Konsument w sieci: uwaga na wirtualne pułapki

Dla jednych niezbędny wynalazek, dla innych - niestety źródło sieciowych oszustw. Dzięki internetowi wiele spraw możemy rozwiązać szybciej i łatwiej pod warunkiem, że korzystamy z niego rozsądnie. Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu UOKiK przestrzega przed wirtualnymi pułapkami.

Polski internauta przede wszystkim rozmawia przez komunikatory, szuka danych oraz materiałów rozrywkowych. Ściąganiem plików zajmuje się 20 proc. badanych. Jedna trzecia ankietowanych kupuje w sieci. Obchodzony 9 lutego w Polsce już po raz szósty Dzień Bezpiecznego Internetu ma przypomnieć użytkownikom o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu.
Zakładasz profil na portalu społecznościowym - podajesz numer telefonu, adres, umieszczasz zdjęcia z egzotycznej wycieczki? Jeżeli na któreś z tych pytań odpowiedziałeś "tak", zawsze powinieneś zwrócić uwagę na rodzaj ochrony twoich danych stosowany przez portal, czy wirtualnego sprzedawcę. Ponadto o swoich prawach powinieneś pamiętać korzystając z witryn internetowych oferujących płatne usługi - np. edukacyjne, poradnikowe. Z praktyki UOKiK wynika, że wiedza na temat wirtualnych zagrożeń jest niewielka i powierzchowna zarówno u dzieci, jak i rodziców. Dlatego Urząd przypomina o podstawowych zasadach korzystania z sieci:

Sytuacja 1: Zanim ściągniesz pliki, przeczytaj regulamin - zachęcony informacją o darmowej usłudze, logujesz się na stronie, akceptujesz regulamin i szukasz ulubionego filmu do pobrania. Po kilku dniach dostajesz wezwanie do zapłaty. Co zrobić w sytuacji, gdy zamówiliśmy bezpłatną usługę, a sprzedawca po kilku dniach żąda jednak zapłaty? Każdy przypadek jest inny i warto w takich sytuacjach skorzystać z bezpłatnej porady prawnej jednego z ponad 370 rzeczników konsumentów. Ponadto pamiętajmy, że z umowy zawartej przez internet możemy zrezygnować bez ponoszenia dodatkowych opłat. Wystarczy powiadomić o tym na piśmie właściciela portalu w ciągu 10 dni od jej zawarcia. Należy podkreślić, że bez względu na to z jakich usług korzystamy, zawsze musimy zapoznać się z regulaminem, w którym zawarte są informacje o zasadach korzystania z wybranej usługi, jej cena i sposób składania reklamacji, a także warunki odstąpienia od umowy.

Sytuacja 2: Zanim wyślesz sms, sprawdź ile kosztuje. Masz objawy chorobowe - zamiast iść do lekarza, korzystasz ze strony internetowej, zachęcającej do zdiagnozowania przez sms. Usługa jest płatna - o czym przekonujesz się po wysłaniu smsa. Urząd przypomina, że przed skorzystaniem z telefonicznych, płatnych porad lub wzięciem udziału w jakimkolwiek konkursie, zawsze należy sprawdzić cenę minuty połączenia lub wysłania smsa. Pomocny w tym przypadku będzie regulamin, w którym organizator powinien zamieścić informacje o sobie oraz dane, które pozwolą nam ocenić czy skorzystanie z usługi lub gra o obiecaną nagrodę rzeczywiście się nam opłaca.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 564 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

518 190 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP