PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Krytyczny problem infrastruktury krytycznej

Autor: WNP.PL (Rozmawiał Wojciech Kwinta)
16-11-2015 10:59
Krytyczny problem infrastruktury krytycznej
Fot. Fotolia

Infrastruktura krytyczna kojarzy się z procesami produkcyjnymi w przemyśle, systemami SCADA, czy automatyką. I tu nie ma wypracowanych praktyk i standardów. Ale Polska w tej dziedzinie radzi sobie całkiem nieźle - mówi w rozmowie z portalem wnp.pl Piotr Ciepiela, Senior Manager w EY.

Temat infrastruktury krytycznej pojawił się stosunkowo późno, przynajmniej w mediach.
- Akurat Polska zaczęła zajmować się problemem stosunkowo wcześnie. Już w kwietniu 2010 r. weszła w życie Ustawa o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw skarbu Państwa, w której wskazano odpowiedzialność za infrastrukturę krytyczną i wyznaczono stanowisko pełnomocnika ds. infrastruktury krytycznej. Pełnomocnik musi zostać wyznaczony w każdej firmie dysponującej taką infrastrukturą. ma za zadanie współpracować z zarządami takich spółek w tym zakresie. Przykład to kwestia tzw. złotego klucza: jeśli zarząd spółki, np. produkującej energię elektryczną, chciałby sprzedać swoje moce wytwórcze firmie zagranicznej, musiał się liczyć ze sprzeciwem właśnie ze względu na posiadanie infrastruktury krytycznej.

Ale to jeszcze nie była strategia dotycząca samej infrastruktury, raczej chęć obrony polskich interesów w spółkach strategicznych...

- Owszem, nie było wtedy jeszcze listy infrastruktury krytycznej, ta co prawda powstała pod koniec 2010 roku ale była jeszcze formalnie zatwierdzana. To lista niejawna, jednak oczywiście pewnych elementów takiej infrastruktury możemy się domyślać. To choćby sieci telekomunikacyjne, kolejowe, energetyczne. Zestawienie liczy około 800 obiektów.

Jaka część infrastruktury krytycznej należy do państwa, jaka jest w prywatnych rękach?

Polska pod tym względem jest ciekawym przykładem, ponieważ mamy tu ważne spółki sprywatyzowane, ale wciąż pod kontrolą państwa i ten podział nie jest do końca jasny, jednak można przyjąć, że ostatecznie będzie decydować państwo. Pamiętajmy, że w ekstremalnych przypadkach, np. w czasie wojny, nikt nie patrzy czy infrastruktura jest prywatna czy państwowa i działa się w imię interesów państwowych.

Dziś rzeczywiście pojawia się pytanie, czy infrastrukturę krytyczną rozróżniać na prywatną i państwową. Ale odpowiedź będzie brzmiała nie. Zarówno sektor prywatny jak i publiczny musi zarabiać. I nawet jeśli sektor publiczny ma większe znaczenie w sprawach bezpieczeństwa publicznego państwa, to prywatny też musi dostosować się do wymogów. W sytuacjach skrajnych nikt nie będzie pytał czyja to własność.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP