PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kryzys ukraiński uderza w lokalne startupy

Autor: wnp.pl (WGK)
30-04-2014 11:55

Biznes na Ukrainie zwykle kojarzy się z korupcją na wszystkich szczeblach administracji i specyficznym podejściem do pojęcia uczciwości. Z drugiej strony, to dla odważnych okazja do wykorzystania ogromnego potencjału. Także w zakresie rozwiązań innowacyjnych. Niestety, kryzys na Ukrainie stawia w trudnej sytuacji tamtejsze startupy, ogranicza też rynek nowych technologii.

Kruchy i delikatny ekosystem ukraińskich start-upów właśnie zderza się ze skutkami wydarzeń na Majdanie, przejęcia Krymu przez Rosję, przelewu krwi, niejasnej sytuacji i przyszłości kraju. Trudno przewidzieć, czy oprócz ukraińskich akceleratorów i może kilku lokalnych funduszy venture capitals ktoś spoza Ukrainy będzie zainteresowany inwestycjami w start-upy w tym regionie. Ostatnio Rosjanie, wcześniej aktywni na Ukrainie, mocno zmniejszyli zainteresowanie inwestycjami w projekty na początkowym, zalążkowym etapie rozwoju. Takie zjawiska utrudniają pozyskanie kapitału rozwojowego. W efekcie ukraińskie starupy starają się podnieść własną atrakcyjność dla inwestorów poprzez próby wejścia, paradoksalnie, właśnie na rynek rosyjski. Nie wiadomo jednak czy przyniesie to oczekiwane efekty.
- W przypadku zaostrzenia się konfliktu na Wschodzie Europy, atrakcyjność tego rynku może ulec dalszej deprecjacji i taka strategia okaże się jednak błędna - mówi Gwidon Humeniuk, członek zarządu Xevin Investments, funduszu venture capital.

W lepszej sytuacji są startupy o charakterze globalnym, czyli ok. 60 proc. wszystkich takich przedsięwzięć. Właściciele projektów zakładają spółki w Stanach Zjednoczonych i dzięki temu za Atlantykiem mogą poszukiwać nowych inwestorów oraz prowadzić działania sprzedażowo-marketingowe. Co więcej, większość takich firm pozostawia oddziały deweloperskie na Ukrainie. Tu pojawia się kolejny problem: wysokie wyceny takich spółek nie zawsze odzwierciedlają ich realną wartość i potencjał danego projektu.

- Rynek start-upów w fazie pre-revenue, czyli na etapie pomysłu na biznes, jest w swoistym klinczu. Istnieją dwa rozwiązania dla tego typu projektów: albo w szybkim tempie osiągną próg rentowności i staną się zyskowne albo zakończą swoją działalność, nim tak naprawdę na dobre ją rozpoczną - podsumowuje Gwidon Humeniuk.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP