XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kto zapłaci miliardy za cyfryzację radia

 Kto zapłaci miliardy za cyfryzację radia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji chce, by stacje radiowe przeszły z nadawania analogowego na cyfrowe. Ale koszt wymiany odbiorników w domach jest ostrożnie oszacowany na 5 mld zł - ujawnia "Dziennik Gazeta Prawna".

Dzięki cyfryzacji w ogólnopolskim eterze mogłoby się pojawić znacznie więcej programów niż tylko RMF FM, Radio ZET, Polskie Radio i Radio Maryja. Za są Polskie Radio i mniejsi nadawcy. Duzi komercyjni gracze są przeciw. "Dziś nie ma sensu wchodzić w tę technologię. Cyfryzacja radia w technologii naziemnej to jak budowanie fabryki trabantów w erze samochodów elektrycznych" - mówi Kazimierz Gródek, prezes grupy RMF, największego komercyjnego nadawcy na polskim rynku.

Nadawcy prywatni boją się ogromnych kosztów. Ich zdaniem zakup tylko jednego odbiornika dostosowanego do odbioru cyfrowego sygnału przez każde gospodarstwo domowe zamknie się w sumie kwotą 5 mld zł (przy cenie ok. 350 zł). Nadawcy wyliczają, że na utrzymanie dystrybucji programów rozpowszechnianych na docelowo siedmiu multipleksach przez rok trzeba będzie wydać ponad 455 mln zł. Tymczasem cały rynek reklamy radiowej wart jest rocznie ok. 500 - 550 mln zł.

Za cyfryzacją opowiadają się mniejsi nadawcy regionalni zrzeszeni w Porozumieniu Nadawców Lokalnych. Dałoby im szansę na nadawanie ogólnopolskie, a tym samym walkę o budżety największych reklamodawców. Kazimierz Gródek odpowiada, że cyfryzacja naziemna, która powiększy liczbę kanałów, będzie oznaczała śmierć dla obecnego kształtu rynku i istniejących rozgłośni.

"Cały rynek reklamy radiowej wart jest 500 - 550 mln zł. Po zwiększeniu liczby stacji do 100 pula pieniędzy się nie powiększy. Konsekwencją będzie stopniowa degradacja jakości programu. Zabraknie na programy informacyjne. Radia zostaną szafami grającymi, jakie obecnie mamy w Internecie" - dodaje Kazimierz Gródek.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kto zapłaci miliardy za cyfryzację radia

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!