PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Laptopy coraz tańsze

Autor: Gazeta Wyborcza
16-02-2008 08:53

W drugim kwartale roku do polskich sklepów trafią pierwsze, przenośne komputery stworzone głównie z myślą o uczniach i studentach. Są tańsze i prostsze w obsłudze od tradycyjnych notebooków.

Laptopy nowych serii mają kosztować niewiele ponad 1000 zł. Do wprowadzenia ich szykują się kolejne firmy.
Jak pisze Gazeta Wyborcza, w ciągu ostatnich 4 lat ceny laptopów spadły o połowę. Wg danych IDC jeszcze w 2004 r. za komputer przenośny musieliśmy zapłacić ponad 5 tys. zł. Przełomowym momentem dla rynku był rok 2005, kiedy na świecie pojawiły się w sprzedaży modele, kosztujące poniżej tysiąca USD. W Polsce jeszcze w 2006 r. za laptopa trzeba było zapłacić średnio 3,5 tys. zł. W 2007 roku było to już o 800 zł mniej. Efekt? W zeszłym roku kupiliśmy 3 mln komputerów, w tym 1,4 mln notebooków. Na świecie przewaga notebooków w ogólnej liczbie sprzedanych egzemplarzy jest już wyraźna i wynosi ok. 60%.

Eksperci przewidują, że kolejną gwałtowną obniżkę średniej ceny będziemy zawdzięczać tzw. sublaptopom tworzonym głównie z myślą o młodzieży. - To już nie notebooki, ale jeszcze nie palmtopy - wyjaśnia Jarosław Smulski, analityk branży komputerowej z firmy IDC. Te komputery są mniejsze, gorzej wyposażone, ale o kilkaset złotych tańsze od najtańszych laptopów. Cenę "ścięto" dzięki wykorzystaniu mniejszych ekranów LCD i pamięci flash zamiast twardych dysków. Pierwszym takim komputerem, który zdobywa rynek, jest EeePC ASUS-a. Gadżet ten był hitem ubiegłorocznych targów komputerowych Computex w stolicy Tajwanu Tajpej. Nowy notebook ma 900-Mhz-owy procesor Intela, siedmiocalowy ekran LCD, 4 GB pamięci, trzy wyjścia USB, kartę sieciową i Wi-Fi. Najtańsza wersja kosztuje 300 USD. W polskich sklepach cena komputera zacznie się od 1099 zł. Czy znajdzie nabywców? - EeePC tworzy nowy segment na rynku, nie będąc bezpośrednią konkurencją dla notebooków - mówi Tomasz Szymański z ASUS Polska. - Mała klawiatura może utrudniać pracę i powoduje, że komputer skierowany będzie raczej do dzieci - komentuje Jarosław Smulski.

Wprowadzony na świecie do sprzedaży pod koniec ub.r. do tej pory sprzedał się w ponad 350 tys. egzemplarzy. ASUS nie nadąża z produkcją i szacuje, że do końca tego roku sprzeda 5 mln sztuk. Ambitne plany może jednak pokrzyżować konkurencja.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

36 869 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

729 675 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP