Operator będzie musiał wskazać elementy regulaminu lub cennika, które uległy zmianie. Konsument uzyska prawo do odstąpienia od umowy z operatorem, który podwyższy cenę swoich usług. Powstanie centralna baza numerów przeniesionych, prowadzona przez prezesa UKE.
- Proponowane zmiany są istotne z punktu widzenia ochrony praw użytkowników usług telekomunikacyjnych. Pomogą one lepiej chronić klientów podczas sporów z przedsiębiorcami - komentuje Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy TP, dostrzega w zmianach próbę zachowania równowagi i proporcjonalności pomiędzy uprawnieniami klienta a interesem przedsiębiorcy.
Projekt nakłada na dostawcę usług obowiązek określania zawartości regulaminu i dostarczania go nie tylko abonentom, ale też innym użytkownikom usług.
- Użytkownik telefonu komórkowego na kartę, nabywając zestaw startowy, nie jest informowany o warunkach świadczenia usług. Musi sam poszukać regulaminu - mówi Jacek Strzałkowski, rzecznik UKE.
Jednak zdaniem Iwony Pasierbiak, radcy prawnego i wspólnika zarządzającego w Kancelarii Kruk, Pasierbiak, Wasilewski i Wspólnicy, jest to rozwiązanie chybione, które jedynie narazi na koszty dostawców usług, a sytuacja prawna użytkowników i tak nie ulegnie zmianie.
Resort infrastruktury wyraźnie określił też zakres informacji, które dostawca usług będzie musiał podać w przypadku zamiaru dokonania zmian warunków umownych lub zmian w cennikach świadczenia usług. Dotychczas dostawca usług miał obowiązek informowania wyłącznie o zmianach w regulaminie bez podawania ich treści.
- Każda z osób, która zawarła umowę w formie pisemnej, powinna być poinformowana o treści zmiany tej umowy - uważa Iwona Pasierbiak.
Zapis nie budzi wątpliwości przedstawicieli sieci komórkowych.
Konsument, który nie zostanie poinformowany o zmianie warunków umowy, regulaminu czy też niekorzystnej zmiany cennika usług, będzie mógł odstąpić od umowy bez żadnych konsekwencji, a o prawie tym trzeba będzie go informować. Zasada ta ma nie obowiązywać, gdy konieczność wprowadzenia zmian wynika z nowych przepisów.
- Propozycje te są efektem m.in. nałożenia kar pieniężnych na Polską Telefonię Cyfrową (Era) i PTK Centertel (Orange) za nieprzestrzeganie obowiązków informacyjnych wobec klientów - mówi Anna Streżyńska.
Wojciech Jabczyński uważa, że prawo do wypowiedzenia umowy bez konieczności zapłaty odszkodowania powinno mieć miejsce jedynie w przypadku zmian regulaminu na niekorzyść abonenta.
- Obowiązek uzupełnienia regulaminu o informacje wymagane przez prawo nie zależy od operatora. Dzięki temu abonent otrzymuje informacje na temat zmian w prawie, o których uprzednio nie wiedział - mówi Wojciech Jabczyński.
Projekt przewiduje, że wysokość kary za zerwanie umowy przez abonenta ma być równa uldze przyznanej w okresie trwania promocji, przy uwzględnieniu okresu korzystania z niej - podaje "Gazeta Prawna".
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Łatwiej będzie można odstąpić od umowy z operatorem