XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Lepszy internet w komórce?

Lepszy internet w komórce?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Debiutujący na rynku Skyfire ma ambitne plany - chce się wedrzeć ze swoją przeglądarką do komórek i podebrać klientów Operze, Nokii i Apple.

Branża komórkowa od lat zmaga się z dylematem - jak swobodę surfowania na komputerze przenieść na mały ekran telefonu - pisze "Gazeta Wyborcza". Jeszcze kilka lat temu przeglądanie stron WWW w komórce wymagało nie lada cierpliwości. Dziś jest trochę lepiej, ale internet w telefonie wciąż jest nieporównywalnie słabszy niż w komputerach.

I w tym swoją szansę widzi Skyfire, nowy gracz na rynku. Choć okopała się na nim już norweska Opera (jej przeglądarkę zainstalowało ponad 100 mln użytkowników komórek), a Apple mocno inwestuje w mobilną wersję Safari, to obie przeglądarki mają spore braki. Nie radzą sobie np. z popularnymi w sieci technologiami jak Flash (używane przy internetowym wideo, m.in. w YouTube) czy Ajax (np. stosowane w internetowych mapach Google). W efekcie, by korzystać z bardziej zaawansowanych stron w komórce, dla każdej trzeba instalować w telefonie oddzielną aplikację.

- Wiele już razy obiecywano konsumentom, że w komórce będą mogli korzystać z internetu tak samo jak w komputerze i dotąd zawsze kończyło się to rozczarowaniem - mówi Nitin Bhandari, szef amerykańskiego Skyfire. - My obietnicy zamierzamy dotrzymać.

Przeglądarka stworzona przez Skyfire obsługuje i Flasha, i Ajaksa. Na razie działa w wersji testowej w komórkach z systemem Windows Mobile, a od zeszłego tygodnia też w telefonach Nokii z systemem Symbian S60. I tylko w USA. Ale nie przeszkodziło to spółce w zebraniu prawie 20 mln dol. od funduszy inwestycyjnych. Optymizmowi inwestorów trudno się dziwić - możliwości podobne do Skyfire ma w tej chwili tylko jedna z przeglądarek Nokii. Ale działa wyłącznie na mało popularnym modelu N810. A rynek mobilnych przeglądarek jest w przededniu prawdziwego boomu - według danych firmy badawczej ABI Research w 2007 r. do klientów trafiło 76 mln komórek z zainstalowanymi przeglądarkami (chodzi o te bardziej zaawansowane jak np. Opera). Analitycy szacują, że w 2013 r. ich roczna sprzedaż sięgnie już 700 mln.

Jednak o tych potencjalnych klientów stoczy się zaciekły bój - poza Operą, Nokią i Apple nad nową przeglądarką Deepfish pracuje Microsoft, wkrótce światło dzienne powinien też ujrzeć mobilny Firefox. A w kolejce czeka jeszcze Android - projekt komórek opartych na pomyśle Google, który może mieć wiele do powiedzenia w kwestii mobilnego internetu.

Czy w tym towarzystwie Skyfire ma jakiekolwiek szanse? Zdaniem analityków - tak. Przykład iPhone'a i przeglądarki Safari pokazał, że gdy użytkownik komórki ma pod ręką dobrą i prostą w obsłudze przeglądarkę, znacznie chętniej zagląda do sieci. Według danych spółki M:Metrics, w USA z mobilnego internetu korzysta ponad 85 proc. właściciela iPhone'ów, podczas gdy średnia dla posiadaczy innych komórek to niespełna 15 proc. To cenna informacja dla operatorów sieci komórkowych, którzy szukają nowych usług, na których mogliby zarabiać. Dziś wszystko wskazuje na to, że taką usługą może się stać właśnie swobodny dostęp do internetu. Ale pod warunkiem że na rynku będzie dobra przeglądarka. I dlatego Skyfire, który już teraz oferuje swobodę przeglądaniem stron WWW podobną do tego, co oferują przeglądarki zainstalowane na komputerach, może znaleźć uznanie w oczach operatorów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Lepszy internet w komórce?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!