PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Lepszy internet w komórce?

Autor: Gazeta Wyborcza
03-08-2008 21:50

Debiutujący na rynku Skyfire ma ambitne plany - chce się wedrzeć ze swoją przeglądarką do komórek i podebrać klientów Operze, Nokii i Apple.

Branża komórkowa od lat zmaga się z dylematem - jak swobodę surfowania na komputerze przenieść na mały ekran telefonu - pisze "Gazeta Wyborcza". Jeszcze kilka lat temu przeglądanie stron WWW w komórce wymagało nie lada cierpliwości. Dziś jest trochę lepiej, ale internet w telefonie wciąż jest nieporównywalnie słabszy niż w komputerach.
I w tym swoją szansę widzi Skyfire, nowy gracz na rynku. Choć okopała się na nim już norweska Opera (jej przeglądarkę zainstalowało ponad 100 mln użytkowników komórek), a Apple mocno inwestuje w mobilną wersję Safari, to obie przeglądarki mają spore braki. Nie radzą sobie np. z popularnymi w sieci technologiami jak Flash (używane przy internetowym wideo, m.in. w YouTube) czy Ajax (np. stosowane w internetowych mapach Google). W efekcie, by korzystać z bardziej zaawansowanych stron w komórce, dla każdej trzeba instalować w telefonie oddzielną aplikację.

- Wiele już razy obiecywano konsumentom, że w komórce będą mogli korzystać z internetu tak samo jak w komputerze i dotąd zawsze kończyło się to rozczarowaniem - mówi Nitin Bhandari, szef amerykańskiego Skyfire. - My obietnicy zamierzamy dotrzymać.

Przeglądarka stworzona przez Skyfire obsługuje i Flasha, i Ajaksa. Na razie działa w wersji testowej w komórkach z systemem Windows Mobile, a od zeszłego tygodnia też w telefonach Nokii z systemem Symbian S60. I tylko w USA. Ale nie przeszkodziło to spółce w zebraniu prawie 20 mln dol. od funduszy inwestycyjnych. Optymizmowi inwestorów trudno się dziwić - możliwości podobne do Skyfire ma w tej chwili tylko jedna z przeglądarek Nokii. Ale działa wyłącznie na mało popularnym modelu N810. A rynek mobilnych przeglądarek jest w przededniu prawdziwego boomu - według danych firmy badawczej ABI Research w 2007 r. do klientów trafiło 76 mln komórek z zainstalowanymi przeglądarkami (chodzi o te bardziej zaawansowane jak np. Opera). Analitycy szacują, że w 2013 r. ich roczna sprzedaż sięgnie już 700 mln.

Jednak o tych potencjalnych klientów stoczy się zaciekły bój - poza Operą, Nokią i Apple nad nową przeglądarką Deepfish pracuje Microsoft, wkrótce światło dzienne powinien też ujrzeć mobilny Firefox. A w kolejce czeka jeszcze Android - projekt komórek opartych na pomyśle Google, który może mieć wiele do powiedzenia w kwestii mobilnego internetu.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

35 881 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

726 192 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP