PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Menedżerowie w poszukiwaniu innowacyjności

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
18-05-2012 16:58
Menedżerowie w poszukiwaniu innowacyjności
fot. Fotolia

Czy Polska może dołączyć do grona innowacyjnych gospodarek Europy? Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy debaty menedżerskiej pod hasłem „Innowacyjna gospodarka Europy” podczas tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Zdaniem części panelistów Polska już do tego grona należy. – Kilkanaście lat naszych doświadczeń we współpracy z polskimi partnerami utwierdza nas w przekonaniu, że Polska jest krajem innowacyjnym – uważa Francisco Moreno, chief operating oficer & deputy general manager w Avio SpA. Przestrzega jednak przed odtrąbieniem sukcesu. – Europa jest dziś w kryzysie i Polska, podobnie jak inne kraje UE traci swoją konkurencyjność na rzecz takich państw, jak Chiny, Indie czy Brazylia. Szansą na odwrócenie tego trendu może być tylko inwestowanie w nowoczesne technologie – dodał.
Przekonywał jednak, że samodzielnie nasz kraj nie będzie w stanie zrealizować tego celu. – Nie ma nic gorszego niż zamykanie się na własnym rynku. – Polskie firmy chcąc odnieść sukces muszą wychodzić poza wasz kraj, nawiązywać kontakty z innymi podmiotami i korzystać na wymianie doświadczeń – twierdził Moreno. Według niego prawdziwą innowacyjność można osiągnąć jedynie bazując na wielokulturowości.

Podobnego zdanie była prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – Innowacyjność to w dużej mierze sposób myślenia, a pod tym względem Polacy są niezwykle kreatywni – powiedziała Bożena Lublińska-Kasprzak. Jej zdaniem innowacyjność nie musi bazować wyłącznie na własnych osiągnięciach – równie dobrze można ją osiągnąć poprzez kreatywną absorbcję już istniejących technologii. Co ważne, zdaniem szefowej PARP, za innowacyjnością przedsiębiorców musi nadążać również innowacyjność administracji. – Nie możemy pozostawać w tyle za firmami, które obsługujemy – stwierdziła.

W opinii Krzysztofa Kurowskiego, dyrektora działu R&D w Grupie Adamed, sama absorbcja w pewnym momencie może jednak okazać się niewystarczająca. – Dla firm takich jak nasza w pewnym momencie przychodzi moment, w którym trzeba wejść w kolejną fazę rozwoju opartą nie na implementacji gotowych rozwiązań, ale ich samodzielnym kreowaniu – mówił. Oczywiście wiąże się to z poważnymi kosztami, ale bez tego nie da się odnieść sukcesu na rynkach międzynarodowych.

Zdaniem uczestników panelu innowacyjność nie może być jednak celem samym w sobie. – To tylko środek do poprawy konkurencyjności. Na końcu tego procesu powinien zawsze pozostawać efekt ekonomiczny, który dzięki danym działaniom uzyskujemy – zauważył Jan Pyka, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. W pełni z tym poglądem zgodził się Francisco Moreno. – W naszej branży brak innowacyjności oznacza wypadnięcie z rynku – powiedział.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 979 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP