Ministerstwo Infrastruktury uważa, że w obecnym stanie prawnym podział funkcjonalny telekomu jest niemożliwy. Resort widzi jednak konieczność wyposażenia regulatora krajowego w taki środek regulacyjny.
Ministerstwo Infrastruktury przeprowadziło analizę w sprawie możliwości wprowadzeniu instrumentu regulacyjnego jakim jest separacja funkcjonalna.
"Zgodnie z zaprezentowana powyżej analizą obowiązującego stanu prawnego (sporządzoną w oparciu o ekspertyzę prawną dr hab. Stanisława Piątka dotyczącą umocowań prawnych regulatora do podejmowania działań prowadzących do separacji funkcjonalnej Telekomunikacji Polskiej S.A.), Ministerstwo Infrastruktury stoi na stanowisku, że nałożenie obowiązku separacji funkcjonalnej w trybie decyzji regulacyjnej wydanej na podstawie przepisu art. 44 P.t., będącego prostą transpozycją art. 8 ust. 3 akapit 2 dyrektywy o dostępie, jest w chwili obecnej prawnie niedopuszczalne" - napisano.
"Dopiero w wyniku przyjęcia dyrektywy zmieniającej dyrektywę o dostępie, nowelizującej art. 8 ust. 3 i dodającej nowe przepisy o separacji funkcjonalnej (art. 13a) oraz separacji dobrowolnej (art. 13b), po transpozycji dyrektywy do prawa krajowego, stworzony zostanie stan prawny umożliwiający przeprowadzenie separacji funkcjonalnej" - dodano.
Separacja funkcjonalna polega na wydzieleniu w ramach jednego operatora telekomunikacyjnego co najmniej dwóch jednostek organizacyjnych, z których jedna zajmuje się świadczeniem usług hurtowych, a druga świadczeniem usług detalicznych.
Unormowania prawne Unii Europejskiej nie zabraniają wprowadzenia separacji strukturalnej lub funkcjonalnej z wykorzystaniem przepisów prawa konkurencji.
"W obowiązującej ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331) możliwość podziału przedsiębiorcy jest przewidziana tylko w przypadku jeżeli w sprawie dotyczącej kontroli koncentracji Prezes UOKiK na koncentracje na podstawie nierzetelnych danych przedstawionych przez przedsiębiorcę ubiegającego się o zgodę, albo gdy przedsiębiorca nie wypełnia warunków zawartych w decyzji wyrażającej zgodę na koncentracje, a nie można przywrócić stanu konkurencji w inny sposób - wówczas można wydać decyzję nakazująca podział połączonego wcześniej przedsiębiorcy na warunkach określonych w decyzji" - napisano.
"W prawie polskim podział funkcjonalny nie jest obecnie przewidziany jako środek stosowany w związku z nadużywaniem pozycji dominującej" - dodano.
MI uważa, że wprowadzenie decyzji o podziale na podstawie artykułu 44 Prawa telekomunikacyjnego, który został przeniesiony bezpośrednio z Art. 8 ust. 3 akapit 2 dyrektywy UE o dostępie jest niedopuszczalne. Przepis ten brzmi:
"W wyjątkowych okolicznościach, jeżeli dany krajowy organ regulacyjny zamierza nałożyć na operatorów posiadających znaczącą pozycję rynkową obowiązki w zakresie dostępu, czy połączeń międzysieciowych inne niż te, które zostały wymienione w artykułach 9 - 13, przedstawi on w tej sprawie odpowiedni wniosek Komisji. Komisja, działając zgodnie z art. 14 ust. 2, podejmie decyzje, na mocy której zezwoli albo zabroni krajowemu organowi regulacyjnemu podjęcie takich środków" - napisano.
"Krajowy organ regulacyjny może wnioskować tylko o zgodę na nałożenie 'obowiązków w zakresie dostępu czy połączeń międzysieciowych'. Obowiązki dotyczące separacji funkcjonalnej sięgają głęboko do wnętrza przedsiębiorstwa, dotyczą jego organizacji, sposobu zarządzania i spraw kadrowych. W konsekwencji kontrola organu regulacyjnego obejmuje procesy zarządzania w ramach przedsiębiorstwa. Obowiązki składające się na separacje funkcjonalna daleko wykraczają poza to, co w świetle definicji zawartych w dyrektywie o dostępie składa się na 'dostęp' i 'połączenia międzysieciowe'" - dodano.
Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury możliwość podziału funkcjonalnego nastąpi dopiero po przyjęciu dyrektywy zmieniającej dyrektywę o dostępie i implementacji tych zmian do prawa krajowego.
"W art. 13a: zmiana umożliwia krajowym organom regulacyjnym nakazywanie rozdziału funkcjonalnego i określa odpowiednie okolicznosci, w szczególności ustalenia dotyczące zarządzania. Nakazanie rozdziału funkcjonalnego wymaga uprzedniego uzyskania zgody Komisji. - W art. 13b: zmiana dotyczy przypadku dobrowolnego podziału" - napisano.
"Zaskakujące są więc medialne informacje Prezesa UKE, że obowiązujące obecnie ramy regulacyjne umożliwiają stosowanie takiego środka naprawczego" - dodano.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: MI: podział TP SA obecnie niemożliwy