XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

MI: podział TP SA obecnie niemożliwy

MI: podział TP SA obecnie niemożliwy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ministerstwo Infrastruktury uważa, że w obecnym stanie prawnym podział funkcjonalny telekomu jest niemożliwy. Resort widzi jednak konieczność wyposażenia regulatora krajowego w taki środek regulacyjny.

Urząd Komunikacji Elektronicznej prowadzi obecnie analizy nad podziałem Telekomunikacji Polskiej (TP SA) na część hurtową i detaliczną. Decyzja w tej sprawie może zapaść w połowie roku.

Ministerstwo Infrastruktury przeprowadziło analizę w sprawie możliwości wprowadzeniu instrumentu regulacyjnego jakim jest separacja funkcjonalna.

"Zgodnie z zaprezentowana powyżej analizą obowiązującego stanu prawnego (sporządzoną w oparciu o ekspertyzę prawną dr hab. Stanisława Piątka dotyczącą umocowań prawnych regulatora do podejmowania działań prowadzących do separacji funkcjonalnej Telekomunikacji Polskiej S.A.), Ministerstwo Infrastruktury stoi na stanowisku, że nałożenie obowiązku separacji funkcjonalnej w trybie decyzji regulacyjnej wydanej na podstawie przepisu art. 44 P.t., będącego prostą transpozycją art. 8 ust. 3 akapit 2 dyrektywy o dostępie, jest w chwili obecnej prawnie niedopuszczalne" - napisano.

"Dopiero w wyniku przyjęcia dyrektywy zmieniającej dyrektywę o dostępie, nowelizującej art. 8 ust. 3 i dodającej nowe przepisy o separacji funkcjonalnej (art. 13a) oraz separacji dobrowolnej (art. 13b), po transpozycji dyrektywy do prawa krajowego, stworzony zostanie stan prawny umożliwiający przeprowadzenie separacji funkcjonalnej" - dodano.

Separacja funkcjonalna polega na wydzieleniu w ramach jednego operatora telekomunikacyjnego co najmniej dwóch jednostek organizacyjnych, z których jedna zajmuje się świadczeniem usług hurtowych, a druga świadczeniem usług detalicznych.

Unormowania prawne Unii Europejskiej nie zabraniają wprowadzenia separacji strukturalnej lub funkcjonalnej z wykorzystaniem przepisów prawa konkurencji.

"W obowiązującej ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331) możliwość podziału przedsiębiorcy jest przewidziana tylko w przypadku jeżeli w sprawie dotyczącej kontroli koncentracji Prezes UOKiK na koncentracje na podstawie nierzetelnych danych przedstawionych przez przedsiębiorcę ubiegającego się o zgodę, albo gdy przedsiębiorca nie wypełnia warunków zawartych w decyzji wyrażającej zgodę na koncentracje, a nie można przywrócić stanu konkurencji w inny sposób - wówczas można wydać decyzję nakazująca podział połączonego wcześniej przedsiębiorcy na warunkach określonych w decyzji" - napisano.

"W prawie polskim podział funkcjonalny nie jest obecnie przewidziany jako środek stosowany w związku z nadużywaniem pozycji dominującej" - dodano.

MI uważa, że wprowadzenie decyzji o podziale na podstawie artykułu 44 Prawa telekomunikacyjnego, który został przeniesiony bezpośrednio z Art. 8 ust. 3 akapit 2 dyrektywy UE o dostępie jest niedopuszczalne. Przepis ten brzmi:

"W wyjątkowych okolicznościach, jeżeli dany krajowy organ regulacyjny zamierza nałożyć na operatorów posiadających znaczącą pozycję rynkową obowiązki w zakresie dostępu, czy połączeń międzysieciowych inne niż te, które zostały wymienione w artykułach 9 - 13, przedstawi on w tej sprawie odpowiedni wniosek Komisji. Komisja, działając zgodnie z art. 14 ust. 2, podejmie decyzje, na mocy której zezwoli albo zabroni krajowemu organowi regulacyjnemu podjęcie takich środków" - napisano.

"Krajowy organ regulacyjny może wnioskować tylko o zgodę na nałożenie 'obowiązków w zakresie dostępu czy połączeń międzysieciowych'. Obowiązki dotyczące separacji funkcjonalnej sięgają głęboko do wnętrza przedsiębiorstwa, dotyczą jego organizacji, sposobu zarządzania i spraw kadrowych. W konsekwencji kontrola organu regulacyjnego obejmuje procesy zarządzania w ramach przedsiębiorstwa. Obowiązki składające się na separacje funkcjonalna daleko wykraczają poza to, co w świetle definicji zawartych w dyrektywie o dostępie składa się na 'dostęp' i 'połączenia międzysieciowe'" - dodano.

Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury możliwość podziału funkcjonalnego nastąpi dopiero po przyjęciu dyrektywy zmieniającej dyrektywę o dostępie i implementacji tych zmian do prawa krajowego.

"W art. 13a: zmiana umożliwia krajowym organom regulacyjnym nakazywanie rozdziału funkcjonalnego i określa odpowiednie okolicznosci, w szczególności ustalenia dotyczące zarządzania. Nakazanie rozdziału funkcjonalnego wymaga uprzedniego uzyskania zgody Komisji. - W art. 13b: zmiana dotyczy przypadku dobrowolnego podziału" - napisano.

"Zaskakujące są więc medialne informacje Prezesa UKE, że obowiązujące obecnie ramy regulacyjne umożliwiają stosowanie takiego środka naprawczego" - dodano.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MI: podział TP SA obecnie niemożliwy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!