XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Microsoft rzuca wyzwanie Apple'owi

Microsoft rzuca wyzwanie Apple'owi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Microsoft wprowadził do sprzedaży najnowszy system operacyjny Windows 8. Według analityków to najważniejsza dla koncernu premiera od wydania Windows 95. Wraz z systemem na rynku pojawiają się nowe tablety, które mogą zagrozić dominacji Apple'a w tym segmencie.

Windows 8 trafił na rynek w piątek, trzy lata po poprzedniej wersji systemu. Na czwartkowej konferencji prasowej szef Microsoftu Steve Ballmer podkreślał, że system zapowiada nową erę w historii firmy. Analitycy są jednak sceptyczni - hybrydowy system przeznaczony zarówno na komputery PC, jak i tablety, może być trudny do zaakceptowania dla użytkowników przyzwyczajonych do tradycyjnego pulpitu Windows. To pierwsza tak duża zmiana interfejsu od czasów premiery Windows 95, która miała miejsce siedemnaście lat temu.

Odświeżeniu uległa cała koncepcja interfejsu. Pulpit z ikonami aplikacji zastąpiły prostokątne "kafelki" - wygodne na ekranie dotykowym. Amerykańscy dziennikarze podkreślają jednak, że w wypadku typowych PC-ów rozwiązanie to może zaskoczyć przyzwyczajonych do sprawdzonych rozwiązań użytkowników. Z drugiej strony Microsoft podkreśla elegancki wygląd systemu i to, że użytkownik może w każdej chwili przełączyć się na bardziej znany wygląd i korzystać z wszystkich udogodnień znanych z Windows 7.

Według Toma Warrena z branżowego serwisu "The Verge" korzystanie z nowego systemu Microsoftu na komputerze PC może być "niekiedy dziwne, czasem frustrujące i pogmatwane. Jest wielkie ryzyko alienacji użytkowników i katastrofalnej percepcji, tak jak w wypadku Visty (...) Z drugiej strony Windows 8 to piękny system, który daje poczucie niewiarygodnej personalizacji, kiedy dostosujemy go już do swoich potrzeb".

System Windows Vista był powszechnie krytykowany za zbyt duże wymagania sprzętowe, niedoróbki, brak sterowników dla wielu elementów komputera (zwłaszcza w początkowej fazie obecności na rynku). W odpowiedzi na zarzuty Microsoft w lipcu 2008 roku przeprowadził kampanię marketingową "Mojave Experiment", podczas której zaprezentował grupie użytkowników systemów Linux, Mac OS oraz Windows XP i 2000 nowy system operacyjny o nazwie "Mojave". Według firmy 90 proc. użytkowników pozytywnie oceniło system nie wiedząc, że tak naprawdę pokazano im Windows Vista z nieco zmodyfikowanym interfejsem.

Jednocześnie z premierą systemu, Microsoft zaprezentował nowy tablet - Surface pracujący pod kontrolą Windows 8, rzucając bezpośrednie wyzwanie Apple'owi, który w piątek rozpoczyna zbieranie zamówień na swoje nowe produkty - odświeżonego iPada oraz iPada Mini. Microsoft zachwala swój nowy produkt jako idealne połączenie zalet tabletu i notebooka, ale Tim Cook, który zastąpił Steve'a Jobsa na stanowisku dyrektora generalnego Apple'a porównuje go do latającego samochodu, który co prawda jeździ i lata - jednak ani jednego, ani drugiego nie robi dobrze.

Nie wiadomo, jak na Windows 8 zareagują firmy i korporacje. Zazwyczaj ze względu na skalę działalności i problemy z jednoczesną implementacją oprogramowania u wszystkich użytkowników, większe firmy z dużym opóźnieniem przechodzą na nowe systemy operacyjne. Patrick Moorhead, założyciel firmy analitycznej Moor Insights and Strategy, podkreśla jednak, że nowe urządzenia pracujące z Windows 8 - których premiery zapowiedzieli już znaczący producenci, tacy jak Asus, Dell, Acer, Toshiba czy Lenovo - mogą zabrać Apple'owi część rynku tabletów stosowanych w korporacjach.

"Firmowe działy IT zrobią wszystko, żeby nie stosować iPadów, bowiem wiąże się to z kosztami wdrażania i nowego oprogramowania, którego zastosowania w korporacjach nie rozumieją działy IT. Biznes może wybrać tablety z Windows 8" - powiedział Moorhead. Chodzi tu przede wszystkim o aplikacje wchodzące w skład pakietu Office, wciąż powszechnie stosowanego w przedsiębiorstwach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Microsoft rzuca wyzwanie Apple'owi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!