Milion komórek bez cyrografu

Milion komórek bez cyrografu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 1 mln telefonów komórkowych kupią w tym roku Polacy bez usług operatorów telefonicznych. To tylko 10 - 15 proc. całego rynku komórek w Polsce, ale liczba sprzedanych w tym roku egzemplarzy będzie dwukrotnie większa niż przed rokiem. Cały rynek komórkowy rośnie znacznie wolniej - pisze "Rzeczpospolita".

Większość z ok. 10 mln nowych telefonów, jakie znajdą nabywców w 2007 roku, zostanie sprzedana przez operatorów sieci komórkowych. Od wielu lat kuszą oni użytkowników telefonami za złotówkę, pod warunkiem podpisania (albo przedłużenia) z nimi umowy oświadczenie usług na 2 lata. Kwotę 350 - 400 zł, jaką średnio muszą zapłacić producentom za telefon, rekompensują sobie z nawiązką opłatami za usługi telefoniczne, które przez 24 miesiące będą wnosić klienci.

Coraz więcej osób decyduje się jednak kupić telefon bez umowy z operatorem. Są wśród nich tacy, którzy chcą zaoszczędzić na comiesięcznym abonamencie i nie wahają się zapłacić pełnej ceny za nowy aparat. Tacy wybierają najtańsze telefony dostępne na wolnym rynku. Na drugim biegunie są zamożni użytkownicy komórek, których stać na zakup telefonu za 1,5 - 2 tys. zł, bo taki właśnie im się podoba, a nie jest dostępny u operatora. Te dwie kategorie klientów dominują na wolnym rynku telefonicznym i z roku na rok są one coraz większe. Szacuje się, że w tym roku kupią od 1 mln do 1,5 mln nowych telefonów.

W sprzedaży pozaoperatorskiej przodują sklepy z elektroniką użytkową oraz dilerzy usług sieci komórkowych, przede wszystkim Germanos. Ci ostatni wprawdzie większość upłynnianych telefonów sprzedają razem z ofertą operatorów, ale coraz więcej aparatów rozchodzi się samodzielnie.

Jak mówi Dariusz Chlastawa, szef sieci Punkt, największego dilera Plus GSM, dwa lata temu firma sprzedała 22 tys. telefonów bez aktywacji, w zeszłym roku 28 tys., a na ten rok planuje 40 tys. telefonów. Liczba sprzedanych telefonów rośnie, ale dla dilerów to wciąż uboczna działalność. Większość zysków mają z prowizji od operatorów za zawarcie nowej lub przedłużenie starej umowy przez abonenta. Bardziej więc opłaca im się sprzedaż telefonów z usługami sieci niż bez nich. Dlatego Tell - największy diler Orange - w ogóle nie sprzedaje telefonów bez aktywacji. W innej sytuacji są sklepy z elektroniką użytkową, które prosperują dzięki marży od sprzedanych towarów, a nie z prowizji od sprzedanych usług.

Jak mówi Wojciech Wasilewski z Samsunga, drugiego pod Nokii dostawcy telefonów komórkowych w Polsce, na półkach sieci handlowych jest coraz więcej modeli telefonów, rośnie świadomość klientów, że można je kupić nie tylko u operatorów. W Polsce wzrost sprzedaży jest pewny przez co najmniej kilka lat. Trudno powiedzieć, do jakiego poziomu. Są kraje, np. Ukraina, gdzie większość telefonów sprzedawana jest bez aktywacji operatorów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Milion komórek bez cyrografu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!