PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Miliony czekają na internet

Autor: Gazeta Wyborcza
05-10-2008 20:46

Na szybki internet z kabla nie ma w Polsce szans blisko 2 mln gospodarstw. Ale operatorzy długo ociągali się z inwestycjami. Czy Orange sprzątnie im klientów sprzed nosa?

Internetowych białych plam - miejsc, gdzie nie ma odpowiedniej infrastruktury telekomunikacyjnej, by do domów pociągnąć kabel z szybkim internetem - w Polsce nie brak. A operatorzy, choć w małych miejscowościach i wioskach jest do zdobycia nawet 2 mln potencjalnych klientów, dotąd do inwestycji się nie palili - czytamy w "Gazecie Wyborczej".
Teraz to się zmienia. - Z komercyjną ofertą ruszamy 1 grudnia - mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Orange. - Prędkość nie przekroczy 1 Mb/s, ale też nie spadnie poniżej 512 kb/s - zapewnia. Cen nie zdradza, mówi jedynie, że będą zbliżone do tych, które klienci płacą za Neostradę w TP SA (ok. 50-60 zł).

Orange do świadczenia radiowego dostępu do internetu będzie wykorzystywał technologię CDMA, dobrze znaną m.in. w krajach azjatyckich, w Polsce wykorzystywaną jedynie w ograniczonym zakresie przez Sferię. I częstotliwości 450 MHz, które PTK Centertel wygrał kilka lat temu w przetargu. Zdaniem analityków już na starcie da to Orange wyjątkowo dogodną pozycję: - Technologia oparta na częstotliwości 450 MHz jest bardzo opłacalna, bo jeden nadajnik pozwala na pokrycie zasięgiem większej powierzchni niż np. popularne wśród operatorów nadajniki 1800 MHz - wyjaśnia Tomasz Kulisiewcz, analityk rynku telekomunikacyjnego firmy Audytel. - Z tego punktu widzenia Orange jest bezkonkurencyjny.

Na nową sieć spółka ma wydać w ciągu trzech lat 0,5 mld zł. Do końca tego roku ma pokryć zasięgiem 50 proc. ludności (na początek pójdzie m.in. ściana wschodnia), do końca przyszłego - ponad 90 proc. Orange nie będzie oferował dostępu do internetu przez CDMA w dużych miastach. Piotrowska-Oliwa nie chce ujawnić, na ile nowych klientów liczy Orange. Nieoficjalnie mówi się, że w ciągu kilku miesięcy może przyciągnąć kilkaset tysięcy abonentów.

Kto mógłby stawić czoło Orange na terenach słabo zurbanizowanych? W paśmie 410 MHz częstotliwości ma Nordisk, który od dłuższego czasu odkładał start technologii CDMA. Wojciech Kamieniecki, szef polskiego oddziału Nordisk, zapewnia jednak, że z usługą dostępu do internetu spółka ruszy jeszcze w tym roku. - Ceny będą porównywalne z ofertą operatorów komórkowych - mówi. Obecnie sieć Nordisk pokrywa niespełna 40 proc. terytorium i jest rozrzucona po całej Polsce.

Jest też Sferia, w której stery przejął ostatnio Zygmunt Solorz. Ma ona częstotliwości w paśmie 900 MHz. I już od kilku lat zapowiada, że chce dotrzeć z usługami do 90 proc. mieszkańców Polski. Ale dziś świadczy je tylko w Warszawie i Ostrołęce oraz w miejscowościach leżących w okolicach tych miast.

- Będziemy realizować konsekwentnie swoją strategię rozwoju, jednak takie białe plamy wydają się bardzo atrakcyjne z biznesowego punktu widzenia - mówi Damian Grabiński, rzecznik prasowy Sferii. - Rynek się kurczy i operatorzy będą musieli szukać klientów poza dużymi miastami - dodaje w "Gazecie Wyborczej".
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

21 552 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

598 936 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 045 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.