Coraz więcej firm rozbudowuje obszary cyfrowe w swoich przedsiębiorstwach, co widoczne jest w prognozach dotyczących rozwoju sektora IT. Jak wskazuje firma badawcza PMR, w tym roku wzrośnie on o 4%, a w kolejnym nawet o 5,5%. Jak rozwój nowych technologii jest wykorzystywany w przedsiębiorstwach i w jaki sposób wpływa on na budowanie przewag konkurencyjnych, widać na licznych przykładach dotychczasowych wdrożeń, m.in. na tym przeprowadzonym przez firmę Innergo Systems dla Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Gliwicach.
Coraz większa ilość działań będących elementami procesów na różnych stanowiskach, zakłada konieczność częstego przemieszczania się. Wymagany jest jednak w dalszym ciągu stały kontakt z siedzibą firmy, klientami i dostęp do napływających danych. Widoczne jest to m.in. w pracy handlowców. Konieczność przedstawienia klientowi w każdym momencie najświeższej oferty i udostępnienie mu w trakcie spotkania wszystkich bieżących danych jest podstawą do przeprowadzenia transakcji.
Jednak nie tylko stanowiska wymagające szybkiego przekazywania informacji i wyprzedzania w tym konkurencji są aktualnie wyposażane w rozwiązania mobilne. Coraz częściej instytucje posiadające działy odpowiadające za sprawną obsługę klienta, szczególnie w przypadku awarii bądź sytuacji kryzysowej, starają się o wdrożenie rozwiązań, które będą mogły te procesy usprawnić.
Mobilna łączność to podstawa usprawnienia procesów.
Jedną z instytucji, która w tym roku zdecydowała się na usprawnienie procesów zarządzania, właśnie dzięki wdrożeniu rozwiązań mobilnych, jest Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Gliwicach, które powierzyło to zadanie firmie Innergo Systems. "Przedstawiciele PEC Gliwice w początkowych rozmowach wskazali, że zależy im przede wszystkim na wdrożeniu rozwiązań, których efektem będzie usprawnienie i ułatwienie pracy elektromechaników działających w terenie oraz pracowników biurowych, odpowiadających za procesy logistyczne i obsługę zleceń przychodzących od klientów w sytuacjach awarii." -mówi Wojciech Gargul z Innergo Systems, odpowiedzialny za koordynację projektu stworzenia dedykowanej aplikacji mobilnej i wdrożenia systemu MDM w PEC Gliwice. W trakcie prac nad projektem ewoluowała ilość funkcjonalności, a także bezpośrednich korzyści, które widoczne są już po pierwszych miesiącach pracy, w oparciu o aplikację. Obecną sytuację przedstawia Krzysztof Szaliński Kierownik Działu Automatyki i AKP w PEC Gliwice, pomysłodawca aplikacji: Planowanie działań i rozliczanie efektów pracy w formie tradycyjnej, czyli w postaci dokumentacji papierowej - na pewnym etapie rozwoju firmy staje się niewystarczające. Dlatego też postawiliśmy na stworzenie aplikacji mobilnej, której głównym celem było usprawnienie tych procesów. Od marca tego roku pracujemy w oparciu o to rozwiązanie i doceniamy płynące z tego tytułu korzyści. Całkowita eliminacja dokumentacji papierowej, pomyłek w raportach prac zleconych, czy duplikowania tych raportów, procesowa zdolność do weryfikacji zlecenia online, usprawniona organizacja pracy na etapie planowania i realizacji zleceń przez elektromechaników, zwiększenie wydajności pracowników i umożliwienie im dostępu do danych historycznych - na żądanie w czasie rzeczywistym, to główne korzyści, które warto wymienić. Na uwagę zasługuje również to, że aplikacja wpłynęła na uruchomienie nowej formy komunikacji pomiędzy pracownikami mobilnymi, a kierownictwem, czy średnim dozorem, co pozwoliło na osiągniecie zdolności rozwiązywania problemów techniczno - montażowych online, wspomaganie procesu decyzyjnego oraz osiągnięcie możliwości obserwacji aktywności pracowników w czasie rzeczywistym.
To właśnie łączność pomiędzy poszczególnymi działami i jednostkami przedsiębiorstwa zazwyczaj jest motywacją do szukania rozwiązań mobilnych. Jakie inne korzyści może odnieść firma, która postanowi rozwinąć te obszary IT?
1. Możliwość zdalnego zarządzania pracownikami w terenie, ale również specjalistami bądź zespołami, które na co dzień funkcjonują poza główną siedzibą firmy.
2. Szybki dostęp do newralgicznych danych, mogą to być wszelkiego rodzaju dokumenty, oferty, specyfikacje i dane techniczne, w zależności od sektora działalności firmy i specyfiki danego stanowiska.
3. Dostępność elektronicznego obiegu dokumentów, który ogranicza w znacznym stopniu tradycyjną dokumentację papierową.
4. Oszczędność czasu i kosztów w zakresie komunikacji pomiędzy jednostkami, które nie współpracują ze sobą w jednej lokalizacji.
5. Szerszy dostęp do specjalistów i elastyczniejsze podejście do zasad współpracy, dające możliwość włączenia do zespołu ekspertów z różnych lokalizacji w obrębie jednego projektu.
6. Eliminację błędów na etapach wymiany informacji, którą gwarantuje bezpośredni przesył danych i zleceń.
Jak rozpocząć proces wdrażania rozwiązań mobilnych?
Dla wielu sektorów korzyści z rozwiązań mobilnych są spore, zwiększają też one w dużym zakresie ich możliwości rozwojowe. Jakie są więc blokady i przeszkody, które stoją przed firmami? "Zazwyczaj główną przeszkodą jest przekonanie, że rozwiązania mobilne nie są odpowiednie dla każdej branży, bądź wymagany
wskaźnik ROI będzie trudny do osiągnięcia po ich wdrożeniu. Absolutnie nie powinno to stawać na przeszkodzie rozwojowi nowych technologii w każdym przedsiębiorstwie. Nasi klienci są z różnych branż, są to np. przedstawiciele przemysłu, ale też usług komunalnych. Przedsiębiorstwa coraz częściej zaczynają dostrzegać, że rozwiązania mobilne można dopasować do każdej gałęzi biznesu, a ponadto nie trzeba mieć rozbudowanych działów IT, żeby móc czerpać z nowych technologii. W takich modelach współpracy specjaliści zewnętrzni nie tylko tworzą i wdrażają systemy, ale znajdują też najlepsze rozwiązania, co sprawia, że są bardzo wartościowym partnerem dla specjalistów wewnętrznych." - podsumowuje Wojciech Gargul - Business Development Manager w Innergo Systems, podsuwając kilka pytań, na które warto sobie odpowiedzieć wybierając partnera, który stworzy i zaimplementuje taki system w przedsiębiorstwie.
- W jaki sposób ustalone zostaną zasady współpracy? Czy przedsiębiorstwo otrzyma propozycje rozwiązujące problemy, dokładny plan działań wraz z wdrożeniem, a także możliwość śledzenia etapów prac, w celu konfrontowania efektów ze specyfiką działalności swojej firmy?
- Czy producenci, z którymi współpracuje potencjalny partner, są liderami na rynku oraz czy są to producenci sprzętu składającego się na obecną infrastrukturę przedsiębiorstwa, bądź umożliwiającego jej rozbudowę, dzięki integralności urządzeń?
- Jakie certyfikacje i statusy partnerskie posiada integrator/firma? Doświadczenie powinno być bowiem poparte docenieniem ze strony producenta, jest to gwarancja, że wybrana firma naprawdę jest godna zaufania i posiada najwyższej klasy specjalistów.
- Jakie dotychczasowe realizacje znajdują się w portfolio firmy IT? Dla jakich branż tworzyli i wdrażali systemy? Najlepiej zapoznać się z referencjami i case study, które powstały w efekcie tych wdrożeń.
Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z Innergo Systems www.rozwiazaniamobilne.innergo.pl w oparciu o projekt przeprowadzony dla PEC Gliwice.
Pełny opis wdrożenia dostępny na stronie: www.computerworld.pl
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Mobilność już nie jest trendem, a wymogiem w przedsiębiorstwach rozwijających się