XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

MSP: więcej przeładunków we wszystkich polskich portach morskich

MSP: więcej przeładunków we wszystkich polskich portach morskich
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wszystkie polskie porty morskie wykazują tendencje wzrostu przeładunków - poinformował w czwartek posłów sejmowej komisji skarbu wiceminister skarbu państwa Rafał Baniak.

Komisja wysłuchała informacji na temat aktualnej sytuacji portów morskich.

"Spółki zarządzające portami morskimi w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, z większościowym udziałem skarbu państwa, funkcjonują stabilnie (...), rozwijają się prężnie poprzez podjęte procesy inwestycyjne" - zapewnił Baniak.

Dodał, że wszystkie trzy polskie porty morskie wykazują tendencje wzrostowe przeładunków, a notowane przez nie w ub. roku wyniki były wyższe - o ok. 12 proc. w Gdyni i Gdańsku (w stosunku do 2012 r.), zaś w Szczecinie wskaźnik ten wyniósł 7 proc. i były to największe przeładunki w tym porcie od lat 80. ub. wieku.

"Dynamiczny rozwój portów daje efekt poprawy dobrobytu mieszańców regionów nadmorskich, ale też oddziałuje na cały kraj" - zaznaczył Baniak.

Wiceminister poinformował też, że z inicjatywy resortu skarbu walne zgromadzenie spółek zarządzających portami przyjęło strategie rozwoju tych podmiotów do roku 2027. Jak zaznaczył, strategie te charakteryzują się spójnością polityki rozwoju portów. To kompleksowe wykorzystanie potencjału wybrzeża Bałtyku - tłumaczył.

Wiceminister przypomniał, ze wśród inwestycji realizowanych przez porty są też takie, które mają poprawić dostęp do nich.

O dobrej sytuacji portów mówili też ich prezesi.

Dla portu gdyńskiego ostatnie lata są złotymi latami. W ub. roku odnotowano najlepsze w historii przeładunki, a po ośmiu miesiącach tego roku przeładunki są o 10 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ub.r. - poinformował prezes portu Janusz Jarosiński. W latach 2014-2016 port planuje wydać przeszło 600 mln zł na inwestycje - zapowiedział. Część z nich będzie współfinansowana z funduszy unijnych - dodał.

Wiceprezes portu w Gdańsku Marek Pietruszewski poinformował, że jego firma notuje także w 2014 r. dobre wyniki przeładunkowe i według dotychczasowych danych w br. port może odnotować lepsze wyniki niż w ubiegłym. Port realizuje plan inwestycyjny, którego łączna wartość szacowana jest na ok. 650 mln zł, z czego połowa ma być sfinansowana z UE.

O pozytywnych tendencjach mówił też wiceprezes portu Szczecin-Świnoujście Krzysztof Sadowski. Może to być kolejny rekordowy rok - ocenił. Przeładunki wzrastają w każdej grupie towarowej - dodał. Wiceprezes przypomniał, że port kończy realizację pakietu inwestycyjnego na lata 2010-2015 z budżetem 500 mln zł. Portfel inwestycji w kolejnym okresie programowania - jak mówił - to jeden mld zł. Znajdą się w nim m.in. projekty poprawy dostępu do portu zarówno od strony wody, jak i lądu.

Posłowie interesowali się szczegółowo inwestycjami poprawiającymi dostępność portów pod kątem infrastruktury drogowej, kolejowej i rzecznej.

Monika Niemiec-Butryn z departamentu transportu morskiego resortu infrastruktury poinformowała, że w tzw. dokumencie komplementacyjnym przyjętym przez rząd pod koniec września, który jest uszczegółowieniem "Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)", znajduje się 50 projektów dotyczących inwestycji w infrastrukturę portów i ich dostępność od strony lądu i morza. Ich wartość to 11 mld zł.

Przyznała m.in., że są małe szanse na realizację odcinka S3 między Świnoujściem a Szczecinem, o co zabiega region. Jej zdaniem są zaś szanse na realizacje projektów, które pozwolą poprawić żeglowność Odry i Wisły.

Wiceminister Baniak zapewnił po raz kolejny, że rząd nie planuje przekształceń własnościowych portów.

Odpowiadając na pytania posłów dotyczące leżącego na dnie Bałtyku na tzw. torze podejściowym do Świnoujścia gazociągu Nord Stream podkreślił, że "według jego najlepszej wiedzy, nie ma ryzyka co do zakłócenia funkcjonowania zarówno portu, jak i budowanego w Świnoujściu terminala LNG".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MSP: więcej przeładunków we wszystkich polskich portach morskich

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!