MSWiA: łatwiejsze i bezpieczniejsze zakupy w internecie

MSWiA: łatwiejsze i bezpieczniejsze zakupy w internecie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Projekt został skierowany 21 stycznia br. do rozpatrzenia przez Komitet ds. Europejskich. Projekt będzie rozpatrywany przez komitet 1 lutego br.

Zmiany przygotowywane w założeniach do projektu nowelizacji ustawy będą dotyczyły m.in. przedsiębiorców prowadzących handel w Internecie.

Przedsiębiorcy świadczący usługi w Internecie będą mieli obowiązek podawania oprócz adresu poczty elektronicznej inne dane umożliwiające nawiązanie szybkiego kontaktu, np. numer telefonu firmy. Mogą one mieć także postać formularza on-line, za pośrednictwem którego można przesyłać pytania i otrzymywać odpowiedź zwrotną na pocztę e-mail.

Usługodawca świadczący usługi przez Internet będzie musiał także udostępnić swoim klientom takie możliwości, które będą pozwalały im na sprawdzenie, czy dane podawane podczas składania zamówienia są poprawne, a także na ich korektę przed ich ostatecznym wysłaniem. Dzięki temu klient będzie mógł zweryfikować swoje zamówienie składane przez Internet przed ich ostateczną wysyłką.

Będzie to wyglądało w ten sposób, że na stronie internetowej po wybraniu interesującego produktu oraz podaniu danych niezbędnych do zawarcia umowy (np. ilości zamawianego towaru), klient będzie miał możliwość ostatecznego zweryfikowania poprawności złożonego zamówienia, jak i podanych danych, przed ostateczną wysyłką zamówienia.

Większość usługodawców oferujących swoje produkty w Internecie już teraz stosuje takie narzędzia składania zamówienia oraz informuje o tym swoich klientów, choć nie ma takiego obowiązku. Po zmianach sprzedający będzie miał obowiązek informowania swoich klientów m.in. o etapach składania zamówienia oraz o możliwości zweryfikowania i poprawienia danych przed ich ostateczną wysyłką.

Projekt zwraca uwagę na powszechne niedostosowanie stron internetowych do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności osób niewidomych i słabowidzących. Osoby te nie mogą w pełni korzystać ze świadczonych tą drogą usług z powodu nieprawidłowo skonstruowanych stron internetowych. Aby zapobiegać zjawisku wykluczenia cyfrowego tych osób w projektowanej nowelizacji ustawy powinno znaleźć się zalecenie dla usługodawcy, aby przystosował strony internetowe pod kątem osób niepełnosprawnych.

W założeniach uwzględniono także obowiązki usługodawcy związane z informacją handlową. Uregulują one kwestie niechcianych wiadomości e-mail lub sms/mms. Firma przesyłająca swoje oferty handlowe będzie miała obowiązek podawania nazwy podmiotu organizującego w jego imieniu konkurs lub loterię. Klient otrzymujący informację handlową uzyska jednocześnie dane nie tylko o firmie, na którego zlecenie jest ona rozpowszechniana (jak to ma miejsce w chwili obecnej), ale również o firmie, która bezpośrednio rozpowszechnia informacje handlowe.

Chodzi o takie sytuacje, kiedy jeden usługodawca promuje się poprzez konkurs czy loterię, których organizacją i prowadzeniem zajmuje się inny podmiot, który wysyła informacje handlowe (np. w postaci wiadomości e-mail lub sms/mms) zachęcające do wzięcia udziału w konkursie. W informacji handlowej będzie zawarta informacja, w jaki sposób można odmówić dalszego otrzymywania niechcianej informacji handlowej. W tej chwili brak jest danych o tym komu i jak wysyłać oświadczenie o braku takiej zgody.

W trakcie konsultacji społecznych zaproponowano także, by w projekcie nowelizacji znalazły się przepisy porządkujące regulacje w zakresie ochrony danych osobowych.

Konsultacje społeczne nad projektem założeń do projektu nowelizacji ustawy prowadzone były z udziałem przedstawicieli środowiska informatycznego i akademickiego, izb gospodarczych, w tym m.in. z: Polskim Towarzystwem Informatycznym, Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji, Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji, Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Stowarzyszeniem Instytutu Informatyki Śledczej, Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych (GIODO).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MSWiA: łatwiejsze i bezpieczniejsze zakupy w internecie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!