PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nadawcy komercyjni apelują o wolniejszy proces cyfryzacji radia

Autor: PAP
28-10-2013 21:16

O spowolnienie procesu cyfryzacji radia w Polsce zaapelowali nadawcy komercyjni na poniedziałkowym posiedzeniu senackiej komisji. Według nich odbiorniki cyfrowe mogą dziś okazać się za drogie dla polskich słuchaczy. Nadawanie cyfrowe jest czterokrotnie tańsze - dowodził szef KRRiT.

Polskie Radio rozpoczęło nadawanie cyfrowe 1 października br. Sygnał cyfrowy radia mogą odbierać na razie mieszkańcy dwóch aglomeracji: katowickiej i warszawskiej. Aby odbierać radio cyfrowe, należy posiadać odbiornik działający w systemie DAB Plus. Koszt najtańszego to ok. 150 zł.
Nadawcy komercyjni nie przyłączyli się do tej pory do nadawcy publicznego, ponieważ obawiają się kosztów podwójnego nadawania - analogowego i cyfrowego. W przypadku telewizji UE wyznaczyła termin wyłączenia sygnału analogowego, w przypadku radia takiej daty dotychczas nie ustalono. Proces cyfryzacji telewizji zakończył się w naszym kraju w lipcu br.

"Boimy się, że albo okres podwójnego nadawania może trwać bardzo długo i będziemy wtedy ponosić podwójne koszty, albo okres zostanie skrócony i w efekcie wielu naszych słuchaczy pozostanie bez radioodbiorników. Nie możemy sobie na to pozwolić, bo wiemy z badań, że 25 proc. ludzi jest gotowych zrezygnować ze słuchania radia, jeżeli będzie musiało wymienić radioodbiornik" - mówił na poniedziałkowym posiedzeniu senackiej komisji kultury i środków przekazu szef Grupy RMF Kazimierz Gródek w imieniu nadawców komercyjnych. W jego opinii koszty nadawania analogowego i cyfrowego równocześnie nadawcy radiowi będą ponosić co najmniej 15 lat.

Zaproponował, aby poczekać na rozstrzygnięcia europejskie. "Jeżeli Unia Europejska zdecyduje, że technologia DAB Plus ma być technologią obowiązującą i wyznaczy datę wyłączenia sygnału analogowego, to będzie oznaczać spadek cen radioodbiorników w całej Europie i da szansę naszym słuchaczom na kupno tanich odbiorników" - apelował. Gródek dodał, że "radio scyfryzuje się najszybciej", gdy do Polski wjadą niemieckie samochody z odbiornikami cyfrowymi.

"Koszt dotarcia do widza jest cztery razy mniejszy" - prezentował zalety radia cyfrowego szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak. Według niego Polskie Radio ma obowiązek nadawania czterech programów ogólnopolskich, tymczasem pokrycia sygnałem analogowym na terenie całego kraju nie ma Dwójka (odbierana na 60 proc. terytorium) i Czwórka (17 proc.). Nie da się zwiększyć zasięgu stacji ogólnopolskich, ponieważ częstotliwości analogowe zostały już wyczerpane. Dworak podkreślił, że Programu Drugiego Polskiego Radia nie może słuchać obecnie 10,3 mln ludzi, Programu Czwartego - 24,5 mln.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 443 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 122 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.