PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nadchodzi czas rzeczywistości rozszerzonej

Autor: wnp.pl (WGK)
18-09-2016 14:08
Nadchodzi czas rzeczywistości rozszerzonej
Fot. Marco Verch, wikimedia, licencja Creative Commons


Gra Pokemon GO pokazała szerokiemu gronu odbiorców możliwości technologii Augmented Reality (AR) – rozszerzonej rzeczywistości, w której na świat realny nakładane są generowane komputerowo grafiki. Według IDC wartość rynku AR w latach 2015-2020 będzie rosła w tempie 181 proc. rocznie.

Jeszcze bardziej imponujący ma być wzrost przychodów dostawców technologii AR i VR – z 5 mld dol. w tym roku ma on urosnąć do 162 mld dol. w 2020 r.
Analitycy nie mają złudzeń co do tego, że szybki rozwój rynku będzie efektem zainteresowania AR i VR nie tylko ze strony konsumentów, ale także biznesu. I jeszcze jedno: to nie wirtualna, ale rozszerzona rzeczywistość będzie odgrywała pierwsze skrzypce.

Na czym polega zasadnicza różnica pomiędzy AR a wirtualną rzeczywistością? James Hugan, dyrektor firmy Kudan opracowującej aplikacje oparte na AR, zdefiniował różnicę: Augmented Reality dodaje w czasie rzeczywistym nakładki graficzne – zarówno w formacie 2D, jak i 3D – do obserwowanego na żywo fizycznego świata, podczas gdy Virtual Reality oferuje czysto syntetyczne środowisko niemające bezpośredniego związku z prawdziwym otoczeniem użytkownika.

Aplikacja Pokemon GO pozwala użytkownikom doświadczyć tego na własnej skórze – obserwują oni realne otoczenie z naniesionymi trójwymiarowymi modelami animowanych stworków, które stanowią jedynie jego uzupełnienie. To odróżnia rzeczywistość wirtualną od AR.

Wirtualna rzeczywistość to właściwie nic nowego – rozwiązania dla konsumentów pojawiły się już w latach 60. XX w. Pojęcie Augmented Reality wprowadził w 1990 roku Thomas Caudell, badacz współpracujący z firmą Boeing, a wstępną przymiarką do tej technologii były wyświetlacze przezierne (HUD) stosowane już od ponad 40 lat. AR stosuje od lat wojsko. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych przedstawiły niedawno jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie komponentów, stanowiący integralną część hełmu pilota myśliwca F-35 Lightning II. Hełm wykorzystujący technologię AR opracowują również rodzimi inżynierowie, na potrzeby projektu Tytan – Polski Żołnierz Przyszłości. HBKO-1, gdyż taką nazwę nosi nakrycie głowy nowoczesnego uczestnika pola bitwy, będzie wyposażone w sprzęt optoelektroniczny integrujący noktowizor, kamerę czy specjalny okular, dzięki któremu żołnierz będzie miał przed oczami dostęp do najpotrzebniejszych danych. Może być to cyfrowa mapa okolicy z nawigowaniem do kluczowego punktu misji, bądź HUD doskonale znany fanom gier FPS wyświetlający status aktualnego zadania, stan amunicji czy funkcji życiowych, łącznie z pomiarem poziomu zmęczenia.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 544 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP