XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Novitus twierdzi, że na pewno nie podniesie ceny w wezwaniu na Elzab

Novitus twierdzi, że na pewno nie podniesie ceny w wezwaniu na Elzab
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Novitus, po publikacji przez zarząd Elzabu szacunków wyników finansowych na lata 2010-13, podtrzymuje swoje stanowisko, że nie podniesie ceny w wezwaniu i zapewnia, że nie zmieni zdania. Novitus będzie usatysfakcjonowany uzyskaniem w wyniku wezwania ponad 20 proc. w kapitale Elzabu.

"Stanowisko zarządu Novitusa w pełni popierane przez radę nadzorczą jest jednoznaczne. Na pewno nie podniesiemy ceny w wezwaniu na Elzab i nie jest to żaden blef z naszej strony, mogę to zdecydowanie i z konsekwencją powiedzieć" - powiedział PAP Jacek Papaj, przewodniczący rady nadzorczej Novitusa.

"Wydaje się, że w tej sprawie obecnie działają czynniki psychologiczne, nie racjonalne. Kiedy BBI cztery lata temu kupował Elzab po 4 zł Novitus też powiedział, że nie przelicytuje ich, ale niewielu w to uwierzyło. Fundamentalnie firma ta może być tańsza za trzy kwartały, jeżeli sprawdzą się nasze przewidywania dotyczące jej rozwoju, ale czy wówczas ją kupimy - nie wiem. Jestem jednak przekonany, że będzie ona wówczas dla nas mniej warta" - dodał.

Novitus 12 października wezwał do sprzedaży 8.211.958 akcji Elzabu, dających 50,89 proc. w kapitale i 46,38 proc. głosów na WZA, po 3,4 zł za akcję. W wyniku wezwaniu chce osiągnąć 66 proc. głosów na WZA Elzabu i 63,6 proc. udział w kapitale. Będzie jednak usatysfakcjonowany także mniejszym pakietem.

"Chcę powiedzieć, że nie mamy ciśnienia, żeby kupić ponad 50 proc. akcji - z naszego punktu widzenia istotny wpływ na spółkę da każdy pakiet powyżej 20 proc. w kapitale. Konsolidujemy wówczas wyniki Elzabu, a jedną z opcji jest wówczas wybór grupami członków rady nadzorczej i specjalne uprawnienia członków rady wybranych tą drogą. Zobaczymy jakim pakietem będziemy dysponować po wezwaniu i wówczas podejmiemy stosowne działania" - powiedział Robert Tomaszewski, członek zarządu Novitusa.

Novitus ma obecnie akcje Elazbu, które uprawniają do wykonywania 19,62 proc. głosów na walnym i stanowią 12,71 proc. w kapitale spółki.

Novitus rozmawiał z niektórymi akcjonariuszami Elzabu na temat wezwania.

"Rozmawialiśmy już z częścią akcjonariuszy Elzabu i sądzę, że spotkaliśmy się z ich zrozumieniem dla warunków naszej oferty. Czy ostatecznie odpowiedzą - tego nie wiem" - powiedział Tomaszewski.

Według doniesień prasowych jeden z największych akcjonariuszy Elzabu - Exorigo nie odpowie na wezwanie, gdyż uważa, że Novitus zaproponował za niską cenę.

"Naszym zdaniem strategia pójścia w zaparte przez Exorigo i domaganie się zwiększenia ceny jest samobójcza, bo wszyscy poza nami na tym mogą stracić: spółka nie będzie miała dostępu do nowych produktów i know-how, obecny akcjonariusz w niej pozostanie, a my będziemy ze środka firmy przyglądać się co się w niej dzieje" - powiedział Papaj.

"Przez ostatnie lata największy właściciel Elzabu nie sprawił, aby wyniki spółki uległy poprawie, wręcz przeciwnie, i nie widzę powodu, aby to się miało nagle zmienić. Szacunki Elzabu pokazują, że również wyniki bieżącego roku będą znacznie słabsze niż wyniki Elzabu osiągane zanim Exorigo zostało akcjonariuszem firmy" - dodał.

W środę wieczorem zarząd Elzabu poinformował, że szacuje, iż w 2010 roku przychody ze sprzedaży spółki wyniosą 60-65 mln zł, a rentowność netto wyniesie 6-7 proc., natomiast w latach 2011-2013 przychody wzrosnąć mają do 80-85 mln zł, a rentowność do 9-11 proc. Elzab podał, że zakłada zwiększenie efektywności działalności głównie poprzez planowany 30 proc. wzrost sprzedaży przy jednoczesnym jednoprocentowym wzroście kosztów stałych i m.in. zmniejszeniu kosztów zmiennych poprzez wydłużenie serii produkcyjnych, inwestycje modernizacyjne i zmiany organizacyjne.

Przedstawiciele Novitusa z dystansem podchodzą do szacunków zarządu Elzabu.

"Elzab mówi o dobrych perspektywach na 2011 r., ale nie widzimy żadnych argumentów, które by za tym przemawiały. Z naszych informacji wynika, że Elzab nie jest przygotowany, aby ten rynek zaatakować, ma najmniej homologowanych produktów ze wszystkich pięciu największych firm na rynku. Po drugie realizacja buy-backu może spowodować, że spółka nie będzie miała pieniędzy, które trzeba wyłożyć dzisiaj na podzespoły, żeby móc je kupić w tym roku i wyprodukować urządzenia na początek przyszłego roku. Jak się w przeszłości zdarzały duże fiskalizacje, jak np. siedem lat temu to okazywało się, że Elzab zdobył 7 proc. tego rynku, a Novitus - około 50 proc. Nie ma więc Elzab dobrych doświadczeń, to dlaczego miałoby teraz być inaczej" - powiedział Papaj.

Zarząd Elzabu oparł swoje szacunki sprzedaży m.in. o potencjał rynkowy. W 2011 r. ma on wynikać z objęcia fiskalizacją nowych grup podatników.

"Rynek fiskalny w przyszłym roku powinien wzrosnąć o około 50-100 proc. (według szacunków Ministerstwa Finansów nawet 200 proc.), a Elzab podaje, że jego przychody w przyszłym roku wzrosną o 30 proc., to, innymi słowy, chyba oznacza, że Elzab szacuje, że straci udziały w rynku" - powiedział Papaj.

"Należy też zwrócić uwagę, że Elzab nie przedstawił prognoz finansowych tylko szacunki wyników, w której brakuje podstawowych informacji do wyceny, czyli m.in. zysku operacyjnego, wartości niezbędnych inwestycji, planu przepływów pieniężnych itp. Ponieważ są to szacunki, a nie prognozy, nie zostały też zweryfikowane przez biegłego rewidenta" - dodał.

Papaj zwrócił też uwagę, że Elzab w swoich szacunkach zakłada wzrost przychodów, ale nie podaje jak ma zamiar sfinansować produkcję na nowy rynek.

"Z naszych szacunków wynika, że wzrost przychodów o 20 mln zł wymaga zwiększania kapitału obrotowego o nie mniej niż 10 mln zł, a nie ma według sprawozdań takich pieniędzy na koncie. Dodatkowo Elzab ma też plany buy-backu" - powiedział przewodniczący rady nadzorczej Novitusa.

"Moim zdaniem, szacunki przedstawione przez zarząd Elzabu to marketingowy zabieg mający na celu zniechęcenie akcjonariuszy do odpowiedzi na wezwanie" - dodał.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Novitus twierdzi, że na pewno nie podniesie ceny w wezwaniu na Elzab

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!