Zmiany w prawie telekomunikacyjnym mają lepiej chronić użytkowników telefonów - m.in. ułatwić im stały monitoring kosztów. Operatorzy ostrzegają jednak, że mogą one przynieść klientom więcej szkody niż pożytku, np. zlikwidują sprzedaż telefonów za złotówkę
- Takie zmiany są konieczne, gdyż operatorzy bardzo często nie respektują praw klientów, szczególnie w zakresie odpowiedzialności za sprzedane telefony - mówi "Rz" Małgorzata Rothert, miejski rzecznik konsumentów w Warszawie.
Nowe rozwiązania zapewniają im m.in. monitoring kosztów ponoszonych w związku z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych. Operatorzy powiadomią użytkownika o przekroczeniu pewnej kwoty lub też umożliwią mu kontrolę aktualnego zadłużenia w inny sposób - np. na stronach internetowych czy za pośrednictwem infolinii.
Nowością jest również możliwość domagania się billingu za ostatnie 24 miesiące, a nie jak obecnie za 12 miesięcy - wyjaśnia dziennik.
Operatorzy nie są zachwyceni. Ich zdaniem projektowane przepisy przypominają przysłowiowe zagłaskanie kota na śmierć. Argumentują, że zmiany promowane przez resort transportu (zajmujący się m.in. telekomunikacją) jako prokonsumenckie, w rzeczywistości będą godzić w użytkowników telefonów.
- Nowelizacja pozwala klientowi na rozwiązanie umowy bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji finansowych w przypadku każdej zmiany regulaminu świadczenia usług - mówi "Rzeczpospolitej" Maciej Rogalski, radca prawny, dyrektor Pionu Współpracy Regulacyjnej Grupy Kapitałowej TP.
Argumentuje, że takie rozwiązanie jest zdecydowanie zbyt daleko idące, gdyż pozwala na bezproblemowe odstąpienie od umowy nawet wówczas, gdy regulamin się zmieni na korzyść klienta.
- Jeśli ten przepis nie zostanie zmieniony, obróci się przeciwko abonentom, bo z powodu łatwości zerwania umowy operatorzy nie będą zainteresowani dotowaniem aparatów czy obniżaniem cen usług - dodaje Rogalski.
Operatorzy przekonują również, że nowelizacja daje szerokie pole do popisu osobom, które chcą wyłudzić usługi telekomunikacyjne. Przykładowo, operator nie może ograniczyć ani zawiesić świadczenia usług do czasu rozstrzygnięcia sporu z klientem (polubownie lub przez sąd).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Nowe prawo telekomunikacyjne zaszkodzi klientom?