Nowe prawo telekomunikacyjne zaszkodzi klientom?

Nowe prawo telekomunikacyjne zaszkodzi klientom?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zmiany w prawie telekomunikacyjnym mają lepiej chronić użytkowników telefonów - m.in. ułatwić im stały monitoring kosztów. Operatorzy ostrzegają jednak, że mogą one przynieść klientom więcej szkody niż pożytku, np. zlikwidują sprzedaż telefonów za złotówkę

13 czerwca Rada Ministrów zajmie się wreszcie dużą nowelizacją prawa telekomunikacyjnego. Prace nad nią trwają już prawie rok. Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego ma oznaczać m.in. wdrożenie wielu rozwiązań prokonsumenckich - poinformowała "Rzeczpospolita".

- Takie zmiany są konieczne, gdyż operatorzy bardzo często nie respektują praw klientów, szczególnie w zakresie odpowiedzialności za sprzedane telefony - mówi "Rz" Małgorzata Rothert, miejski rzecznik konsumentów w Warszawie.

Nowe rozwiązania zapewniają im m.in. monitoring kosztów ponoszonych w związku z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych. Operatorzy powiadomią użytkownika o przekroczeniu pewnej kwoty lub też umożliwią mu kontrolę aktualnego zadłużenia w inny sposób - np. na stronach internetowych czy za pośrednictwem infolinii.

Nowością jest również możliwość domagania się billingu za ostatnie 24 miesiące, a nie jak obecnie za 12 miesięcy - wyjaśnia dziennik.

Operatorzy nie są zachwyceni. Ich zdaniem projektowane przepisy przypominają przysłowiowe zagłaskanie kota na śmierć. Argumentują, że zmiany promowane przez resort transportu (zajmujący się m.in. telekomunikacją) jako prokonsumenckie, w rzeczywistości będą godzić w użytkowników telefonów.

- Nowelizacja pozwala klientowi na rozwiązanie umowy bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji finansowych w przypadku każdej zmiany regulaminu świadczenia usług - mówi "Rzeczpospolitej" Maciej Rogalski, radca prawny, dyrektor Pionu Współpracy Regulacyjnej Grupy Kapitałowej TP.

Argumentuje, że takie rozwiązanie jest zdecydowanie zbyt daleko idące, gdyż pozwala na bezproblemowe odstąpienie od umowy nawet wówczas, gdy regulamin się zmieni na korzyść klienta.

- Jeśli ten przepis nie zostanie zmieniony, obróci się przeciwko abonentom, bo z powodu łatwości zerwania umowy operatorzy nie będą zainteresowani dotowaniem aparatów czy obniżaniem cen usług - dodaje Rogalski.

Operatorzy przekonują również, że nowelizacja daje szerokie pole do popisu osobom, które chcą wyłudzić usługi telekomunikacyjne. Przykładowo, operator nie może ograniczyć ani zawiesić świadczenia usług do czasu rozstrzygnięcia sporu z klientem (polubownie lub przez sąd).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowe prawo telekomunikacyjne zaszkodzi klientom?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!