PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe usługi - warunkiem rozwoju rynku telekomunikacyjnego

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
29-09-2010 19:26
Nowe usługi - warunkiem rozwoju rynku telekomunikacyjnego

Sposobem na rozwój w najbliższych latach rynku telekomunikacyjnego w krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE) jest korekta stosowanych modeli biznesowych, rozwój usług szerokopasmowych oraz usług dodanych typu płatności mobilne czy M2M (machine to machine).

Taka jest konkluzja nowej analizy firmy doradczej Frost & Sullivan, zatytułowanej "Telekomunikacja w Europie Środkowo-Wschodniej: Przegląd Najważniejszych Rynków 2010". Kraje, które zostały objęte analizą to: Bułgaria, Czechy, Węgry, Polska i Rumunia.
Z analizy wynika, że spowolnienie ekonomiczne oraz rygorystyczna polityka regulacyjna spowodowały spadek wartości rynku w krajach CEE. Uzyskał on w 2009 roku 23 mld euro przychodów. F&S szacuje natomiast, że w 2014 roku rynek może osiągnąć przychody 27 mld euro.

- Spowolnienie ekonomiczne, ale przede wszystkim zredukowanie stawek MTR (za zakończenie połączeń telefonicznych) oraz dalsze kurczenie się rynku telefonii stacjonarnej to główne czynniki, które wpłynęły na wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce – stwierdza Edyta Kosowska, analityk z warszawskiego oddziału Frost & Sullivan.

Według niej, obecnie największy potencjał wzrostu na rynku oferuje sektor usług szerokopasmowych

– Zapotrzebowanie na "szybki" internet będzie rosło, szczególnie na takie technologie jak FTTH/B lub EuroDOCSIS 3.0, jak również mobilny dostęp szerokopasmowy, zwłaszcza w obszarach peryferyjnych. – ocenia Kosowska - Konieczne są jednak inwestycje w infrastrukturę, które będzie można zrealizować m.in. dzięki wsparciu środków unijnych.

Czynnikiem wpływającym na wzrost przychodów na rynku telekomunikacyjnym jest również rozwój usług dodanych, takich jak: mobilne płatności, m-commerce czy M2M. Operatorzy będą dodatkowo czerpać korzyści ze zwiększonego zainteresowania zaawansowanymi rozwiązaniami ICT dla sektora przedsiębiorstw, np. komunikacją zunifikowaną czy usługami telekonferencji.

Strategie operatorów telekomunikacyjnych w Polsce oraz krajach CEE są podobne do stosowanych w krajach Europy Zachodniej, ocenia F&S. Głównym zadaniem jest skupienie się na już istniejących klientach, ponieważ zdobywanie nowych jest o wiele bardziej kosztowne. Kluczowym elementem tej strategii będzie poszerzenie istniejącej oferty o nowe usługi.

- Dodatkowym wyzwaniem dla operatorów w Europie Środkowo-Wschodniej będzie jednak dalsza restrykcyjna polityka regulatorów rynku. Większość z nich, nawet tych mniej aktywnych od tej pory, będzie przestrzegać wytycznych Komisji Europejskiej i skupiać się na ułatwianiu dostępu do rynku dla innych uczestników, skutkiem czego znacznie się zaostrzy konkurencja – podkreśla Edyta Kosowska.

Zmusi ona natomiast operatorów do dokonania analizy obecnie stosowanych modeli biznesowych. Zwykłe dostarczanie łącz nie będzie już gwarantować zysków na odpowiednim poziomie; operatorzy będą musieli przesunąć się w górę łańcucha wartości i stać się dostawcami dla użytkownika końcowego.

W ocenie F&S, operatorzy telekomunikacyjni posiadający znaczącą siłę przetargową i ustaloną bazę klientów, będą w stanie dyktować warunki.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP