PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowy biznes nośnikiem innowacji

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
14-04-2016 11:28
Nowy biznes nośnikiem innowacji
Fot. Fotolia

W zakresie wspierania młodych firm, będącym źródłem innowacji i kreatywnego spojrzenia na gospodarkę, wciąż brakuje nam do Zachodu. Z drugiej strony mamy do zaproponowania własne unikalne rozwiązania, które mogą przynieść oczekiwany sukces. Tematy te znajdą się w centrum zainteresowania uczestników VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Pewnym stereotypem jest, że innowacyjność musi się wiązać z nowymi technologiami i młodymi ludźmi w wieku 18-24 lata. Dość powiedzieć, że twórca amerykańskiej rewolucji łupkowej miał 86 lat w momencie jej zapoczątkowania - mówi w rozmowie z wnp.pl Marek Rosiński, partner zarządzający firmy Baker & McKenzie.
Innowacyjność to tak naprawdę elastyczność i umiejętność zarządzania zmianą, która nie musi się wiązać ani z młodym wiekiem, ani tzw. nowymi technologiami, ani ze zjawiskami typu start-up. - Aczkolwiek niewątpliwie jest to ciekawy, choć nie jedyny, element większej całości - uważa Marek Rosiński.

Prof. Ryszard Pregiel, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Zaawansowanych Technologii, zastanawia się wręcz, czy nie kładziemy w Polsce zbyt dużego nacisku na rozwój start-upów. - Start-upy to bardzo cenne narzędzie budowania nowego przemysłu, ale nigdzie w Europie nie są motorem rozwoju przemysłu i podstawowym źródłem przemian technologicznych, bo to wymaga kapitału, laboratoriów i ekspertów, którymi dysponują duże firmy - mówi.

- Dostrzegam w Polsce pewną niecierpliwość. Wszyscy chcieliby pstryknąć palcami i sprawić, żebyśmy nagle zawojowali świat za sprawą przedsiębiorstw na miarę Google’a, Facebooka czy Netfliksa. Tymczasem ekosystem wspierający innowacyjność się dopiero tworzy i to zabiera czas, ale sytuacja się poprawia, z każdym rokiem jest coraz lepiej - mówi Marek Rosiński.

Brakuje aniołów biznesu

Pozytywną, unikalną cechą polskiego systemu jest potężny strumień pieniędzy z Unii Europejskiej na stymulowanie innowacyjności, a także zdecentralizowany system wspierania oraz rozwiązanie, które zaczyna coraz lepiej funkcjonować, czyli fundusze publiczno-prywatne, w których 80 proc. środków wykłada podmiot publiczny, a 20 proc. prywatni inwestorzy, którzy jednocześnie sami decydują na co te środki mają zostać przeznaczone. Takie programy są praktyczne, bo nastawione na projekty, które rzeczywiście sprawdzą się w biznesie i znajdą zastosowanie na rynku.

Prof. Ryszard Pregiel jest zdania, że pod względem wspierania start-upów podążamy podobną drogą jak Europa i świat, z jednym wyjątkiem. - Ciągle zbyt mało jest w Polsce tzw. aniołów biznesu, czyli zamożnych ludzi, dla których potencjalna strata 1-2 mln zł nie stanowi wielkiego problemu. W USA jest wielu inwestorów chętnych do finansowania start-upów nawet jeśli nie do końca wierzą w ich sukces. W Polsce jest ich znacznie mniej. Dlatego z reguły pieniądze idą na przedsięwzięcia nie z „pierwszej półki ryzyka”, na projekty będące zupełną nowością, których nikt jeszcze nie przetestował, tylko na te możliwie najpewniejsze z rynkowego punktu widzenia - przekonuje.

KOMENTARZE (2)

KOMENTARZE (2)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 564 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

518 190 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP