Nowy biznes nośnikiem innowacji

Nowy biznes nośnikiem innowacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W zakresie wspierania młodych firm, będącym źródłem innowacji i kreatywnego spojrzenia na gospodarkę, wciąż brakuje nam do Zachodu. Z drugiej strony mamy do zaproponowania własne unikalne rozwiązania, które mogą przynieść oczekiwany sukces. Tematy te znajdą się w centrum zainteresowania uczestników VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Pewnym stereotypem jest, że innowacyjność musi się wiązać z nowymi technologiami i młodymi ludźmi w wieku 18-24 lata. Dość powiedzieć, że twórca amerykańskiej rewolucji łupkowej miał 86 lat w momencie jej zapoczątkowania - mówi w rozmowie z wnp.pl Marek Rosiński, partner zarządzający firmy Baker & McKenzie.

Innowacyjność to tak naprawdę elastyczność i umiejętność zarządzania zmianą, która nie musi się wiązać ani z młodym wiekiem, ani tzw. nowymi technologiami, ani ze zjawiskami typu start-up. - Aczkolwiek niewątpliwie jest to ciekawy, choć nie jedyny, element większej całości - uważa Marek Rosiński.

Prof. Ryszard Pregiel, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Zaawansowanych Technologii, zastanawia się wręcz, czy nie kładziemy w Polsce zbyt dużego nacisku na rozwój start-upów. - Start-upy to bardzo cenne narzędzie budowania nowego przemysłu, ale nigdzie w Europie nie są motorem rozwoju przemysłu i podstawowym źródłem przemian technologicznych, bo to wymaga kapitału, laboratoriów i ekspertów, którymi dysponują duże firmy - mówi.

- Dostrzegam w Polsce pewną niecierpliwość. Wszyscy chcieliby pstryknąć palcami i sprawić, żebyśmy nagle zawojowali świat za sprawą przedsiębiorstw na miarę Google’a, Facebooka czy Netfliksa. Tymczasem ekosystem wspierający innowacyjność się dopiero tworzy i to zabiera czas, ale sytuacja się poprawia, z każdym rokiem jest coraz lepiej - mówi Marek Rosiński.

Brakuje aniołów biznesu

Pozytywną, unikalną cechą polskiego systemu jest potężny strumień pieniędzy z Unii Europejskiej na stymulowanie innowacyjności, a także zdecentralizowany system wspierania oraz rozwiązanie, które zaczyna coraz lepiej funkcjonować, czyli fundusze publiczno-prywatne, w których 80 proc. środków wykłada podmiot publiczny, a 20 proc. prywatni inwestorzy, którzy jednocześnie sami decydują na co te środki mają zostać przeznaczone. Takie programy są praktyczne, bo nastawione na projekty, które rzeczywiście sprawdzą się w biznesie i znajdą zastosowanie na rynku.

Prof. Ryszard Pregiel jest zdania, że pod względem wspierania start-upów podążamy podobną drogą jak Europa i świat, z jednym wyjątkiem. - Ciągle zbyt mało jest w Polsce tzw. aniołów biznesu, czyli zamożnych ludzi, dla których potencjalna strata 1-2 mln zł nie stanowi wielkiego problemu. W USA jest wielu inwestorów chętnych do finansowania start-upów nawet jeśli nie do końca wierzą w ich sukces. W Polsce jest ich znacznie mniej. Dlatego z reguły pieniądze idą na przedsięwzięcia nie z „pierwszej półki ryzyka”, na projekty będące zupełną nowością, których nikt jeszcze nie przetestował, tylko na te możliwie najpewniejsze z rynkowego punktu widzenia - przekonuje.

W oczekiwaniu na polskiego Google’a

To się przekłada także na instytucje finansowe powołane do wspierania innowacyjności. Skłonność do finansowania projektów o dużym ryzyku jest w Polsce nieporównanie mniejsza niż na Zachodzie. Tymczasem to właśnie te najbardziej ryzykowne, ale i najbardziej rewolucyjne przedsięwzięcia, mogą przynieść potencjalnie największe zyski w przyszłości. - Polskie instytucje typu PARP czy NCBiR zaczynają to powoli rozumieć i być może pójdą w tym kierunku - przewiduje prof. Pregiel.

- Czego brakuje w Polsce to przekonanie, że to się naprawdę opłaca, czyli spektakularnych historii sukcesu. Nie mamy w Polsce takich firm jak Google, Apple czy Facebook, które wyrosły z kultury start-upów i samym swoim istnieniem potwierdzają, że to się naprawdę może udać, a dzisiaj dysponują budżetami większymi od niejednego państwa - wyjaśnia Marek Rosiński.

Według niego nie da się jednak sprowadzić wszystkiego do konstatacji, że w Polsce trudniej jest uzyskać finansowanie na ryzykowne projekty, bo w pewnych obszarach to, co robi NCBiR jest unikatowe w skali świata. - Pieniądze na rynku są, spotkałem się na przykład z historią, że norweski start-up przyjechał właśnie do Polski w poszukiwaniu finansowania, bo na rodzimym rynku, zdominowanym przez sektor ropy i gazu, nie miał na to szans - przekonuje partner Baker & McKenzie.

Innowacyjność będzie jednym z głównych wątków Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2016, któremu towarzyszyć będą po raz pierwszy European Start-up Days.

Wśród  sesji EEC 2016 polecamy uwadze:

Młodzi przedsiębiorcy. Nowy biznes nośnikiem innowacji
18.05.2016 r. | godz. 14.45-16.30

Technologie, innowacje, rynek
19.05.2016 r. | godz. 9.30-11.00

Chemia. Innowacje, inwestycje, rynek
19.05.2016 r. | godz. 9.30-11.00

Inwestycje w innowacyjność w praktyce
19.05.2016 r. | godz. 11.30-13.00

Klimat dla innowacji
20.05.2016 r. | godz. 9.30-11.00

Innowacje w energetyce
20.05.2016 r. | godz. 13.30-15.00
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowy biznes nośnikiem innowacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!