PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Oferta polskich instytutów badawczych musi być globalna

Autor: portalspożywczy.pl (Roman Wieczorkiewicz)
19-05-2011 11:17

O roli polskich instytutów badawczych i badań naukowych w ogóle we współczesnej rzeczywistości dyskutowali wybitni specjaliści podczas panelu "Innowacje - rola instytutów badawczych" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Polskie instytuty badawcze odnalazły się w nowej rzeczywistości i, jak wynika z różnych niezależnych ocen, doskonale radzą sobie na rynku. Na rynku badań naukowych działają trzy grupy podmiotów. Są to uczelnie wyższe, instytuty Polskiej Akademii Nauk i właśnie instytuty badawcze. Rolą wszystkich tych podmiotów jest działalność nadawcza i innowacyjna. - W swojej pracy napotykamy na rozmaite bariery rozwoju innowacyjności - mówił Leszek Rafalski, przewodniczący Rady Głównej Instytutów Badawczych. Jego zdaniem do barier w rozwoju innowacyjności zalicza się przede wszystkim nikłe finansowanie badań przez przedsiębiorstwa. - Podejmowane są różne próby, aby zwiększyć finansowanie badań naukowych przez prywatne firmy. Mogłyby to być np. ulgi podatkowe, gdyż badania zawsze są objęte ryzykiem i nigdy nie można być pewnym ich rezultatów. Nasze środowisko musi naciskać na polityków, aby zostały przygotowane odpowiednie rozwiązania systemowe - mówił prof. Rafalski. Inną barierą jest nieodpowiedni system kształcenia. – Trzeba dążyć do kształcenia elitarnego i ustawicznego. Część uczelni stawia na niski poziom nauczania, ale jego masowość. A to nie służy polskiej nauce – podkreślał Rafalski. Ostatnią barierą innowacyjności, na którą wskazał, jest niewłaściwy sposób oceniania jednostek naukowych. Ocenia się je przez pryzmat publikacji, a nie wdrożeń. – Ostatnio wprowadzone kryteria oceny są wątpliwe i nieobiektywne – uważa przewodniczący Rady Głównej Instytutów Badawczych.

Z przedmówcą zgodził się Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź SA, który sam przyznał, że jego firma w stosunku do swoich możliwości wydaje śmiesznie małe pieniądze na badania i rozwój. – Prowadzenie badań i wdrażanie ich rezultatów to być albo nie być dla firm w nowoczesnej gospodarce. Nie wyobrażam sobie funkcjonowania bez nowoczesnych rozwiązań, jakie wypracowują instytuty badawcze. Równocześnie muszę przyznać, że nasza firma bardzo mało wydaje na badania, ale to się zmieni - deklarował prezes KGHM.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP